Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har köpt en ett år gammal uppsättning med Ace Diva 17/7 ET 20 med Mastersteel däck med dimensionen 225/45/17.
Jag har bara monterat bak för att jag vill se över framvagnen innan för att slippa söndersnedslitna däck. Efter kört tungt lastat här om dagen hörde jag skrapande ljud, bakhjulen tar då i skärmarna inuti. De tar i lika mycket på insidan som utsidan, så det är inte att hjulet är i fel avstånd. Samma sak på båda sidor.

Fram testade jag att montera att hjul för att se hur det skulle bli där när de ska monteras:

Bild

Bild

När någon gungar på bilen fram så är det en hel centimeter fel, utåt. Mellanfjäderbensstaget är det exakt 1,5 cm. Så då skulle det vara 5 mm tillgodo med andra ord om hjulen fram kom in lite. Men det räcker inte, det skulle inte gå att fjädra ned ordentligt innan det skulle ta i.

Den är inte sänkt, jag har dock beställt sänkningssats. Det kommer ju inte fungera alls?

Funderar på lägga på 5 mm spacer bak på varje sida och bredda kanterna på hela bilen. Båda fram är dåliga, bak är ok men behöver snart blästras och lackas om, så det är ju inte hela världen om man tar fram vinkelslipen.

Ni som har så här breda däck, har inte ni problem med sänkt bil?

Tackar för svar!
Jag kör med kilen sänkning, koni ställbara dämpare och, hör och häpna 225 50 17"... Det kan ta i i innerskärmarma om jag kör som en vettvilling på skit-vägar... Om du plockar ur dina innerskärmar torde det inte vara några problem!!!! :D
Tack!

Jag har funderat lite på det med innerskärmarna, det räcker nog modifiera på något vis bak så fungerar det. Fram tror jag att det får bli en breddning eller om jag slänger ut plasten och viker in plåtkanten lite så borde det gå tycker jag.

Hmm, får fundera lite.

Mina originalfjädrar är slappa, så därför köpte jag sänkningsfjädrar. Det kan ju hända att med hårdare grejer att det inte slår i för er andra. Men jag kör ofta med dryga 200 kg reklam i bagaget på dåliga grusvägar, så jag lider ju lite av det om det inte fungerar som det ska.

Till vardagskörning tror jag att det inte märks av i alla fall, även om det egentligen är fel.

Ni som har breda grejer, känn i hjulhusen, man känner tydligt var däcket slitit bort skiten i innerskärmen.

Min bror har original hydra-fälgar med 205/55/16 på sin sänkta 745. Där kände jag också att det tagit i för det fanns ingen skit i hjulhuset några centimeter där däcket går upp. Men fram var det inga problem, bara bak på hanns. Mellan framhjulet och fjäderbenet var det runt 13 mm.

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]