Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lotus745
Hej! Har en 740 -88 med hallgivare i fördelaren. Fick motorras för ett tag sen, och bytte då motor, och den har gått ok efter det det lilla jag kört med den. Nu har den totalt tappat orken och känns helt kraftlös. I en uppförsbacka är det omöjligt att hålla farten, och gasen i botten hjälper inte mycket. Den rycker inte eller går ojämnt, utan är bara otroligt svag. För att kolla lite efter fel så testade jag med strobolampan och kollade tändningen. Och ser då att märket på vevaxelns remskiva inte ligger still, utan rör sig motsols med jämn hastighet. På 20 sekunder har den gått varvet runt. Har aldig sett något liknande tidigare, och försår inte ens att bilen går. Nån om har en ide om vad som kan ha hänt?
Erik
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nä, bilen skulle inte gå... Känns med som din lampa är lite skum, har du provat den på en annan bil?

Om nu inte vulkningen har släppt i remskivan så ytterdelen rör sig. Det har hänt... Ta bort remkåpan och kolla om märket på remskivan stämmer mot märkena på drevet till kamremmen.
av lotus745
Hmm.. Har kollat lampan på min andra bil, och där ligger märket på remskivan stilla och fint.

Har inte kollat om vulkningen släpt än, men eftersom bilen går som skit, så tror jag inte det är vulkningen som är problemet. För det skulle väl inte påverka bilens gång på något sätt, utan endast göra det svårt att var tändnigen ligger? Funderar på antingen hallgivaren som spökar, eller om min ecm blivi konstig?
Vad tror ni?
/Erik

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]