Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 2lkopp
De nuvarande stötdämparna börjar sjunga på sista refrängen och skall bytas ut. I dagsläget är stötdämparna med automatisk nivåreglering (och har troligtvis varit så sedan bilen rullade ut från fabrik).

Att byta ut stötdämparna till nya med automatisk nivåreglering tycker vi är att lägga lite väl mycket pengar på bilen, då bilen ändå inte är så mycket värd och kanske kommer att bytas inom något år.

Jag har hört runt bland mekaniker och reservdelskrängare, försökt söka efter informationen på internet, men inte blivit klok på det hela, så jag tar och ställer frågan till er experter här istället :D

Kan jag köpa nya 'vanliga' stötdämpare och styvare fjädrar och tro att det skall fungera 'som normalt'? Eller fungerar det inte så enkelt? En kille jag pratade med sade att jag var tvungen att byta krängningshämmare också. Stämmer det?

Vad bör jag tänka på mer?

Kan ni reda ut begreppen för mig vore jag evigt tacksam! ??:-/
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det satt ofta klenare fjädrar ihop med nivåreglering, så ett par standardfjädrar behövs antagligen. Krängningshämmaren behöver du inte bekymra dig om. Det finns modeller helt utan krängare bak.
lånar tråden lite...

Jag funderar på att göra åt andra hållet... Då familjens 945 börjar få både dåliga stötdämpare o fjädrar efter allt dragande på bilsläp tänkte jag om man kunde sätta på nivåreglerande dämpare. men behålla de gamla fjädrarna då, det som jag förstått sitter klenare fjädrar ändå på nivåregl. bilar. Skulle det funka eller är det nåt annat man måste ha också eller är det bara att smacka dit dämparna. Tänkte köpa nåt billigt på typ tradera: http://www.tradera.com/Niva-dampare-til ... _108675678
Funkar det med dämpare från 965 också?

Tacksam för svar

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]