Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kudden
När jag skulle köra hem idag och startade vindrutetorkarna men plötsligt la en av.
Var skall jag leta efter om jag skruvar isär den?
Användarvisningsbild
av Ticken
Kul fel det där med vindrutetorkare. Hade samma problem på min för inte alls så länge sen. Förutom att kolla säkringar å sånt (som är det första du gör) så finns det ett typ standard fel som är värt att kika efter här. Inte speciellt svårt är det heller.

Det sitter en jordplint på torkarmotorn mot karossen eftersom dom mindre smarta konstruktörerna (i det här fallet iaf) på volvo fick för sig att hänga upp hela torkarmaskineriet med en gummibussning.
Gissar på att dom gjorde så för att det inte ska brumma för mkt i kupén när man kör torkarna.. Hur som helst blir det ingen som helst skillnad om du skrotar deras idé med jordplint och tar istället bort gummihylsan som skiten sitter fast i och helt enkelt "stummonterar" motorn mot bilen. Då får du jord där istället.

Så, kort å gott. Bort med bröstplåten. Bort med plastkåpan över motorn. Jordplinten är förmodligen så kass så den kan du pilla bort med en mejsel.
Skruva loss hela skiten. Ta bort gummihylsan å skruva tillbaka.

Skriv igen om du undrar över nått :)

/Ticken
av kudden
Ticken skrev:Kul fel det där med vindrutetorkare. Hade samma problem på min för inte alls så länge sen. Förutom att kolla säkringar å sånt (som är det första du gör) så finns det ett typ standard fel som är värt att kika efter här. Inte speciellt svårt är det heller.

Det sitter en jordplint på torkarmotorn mot karossen eftersom dom mindre smarta konstruktörerna (i det här fallet iaf) på volvo fick för sig att hänga upp hela torkarmaskineriet med en gummibussning.
Gissar på att dom gjorde så för att det inte ska brumma för mkt i kupén när man kör torkarna.. Hur som helst blir det ingen som helst skillnad om du skrotar deras idé med jordplint och tar istället bort gummihylsan som skiten sitter fast i och helt enkelt "stummonterar" motorn mot bilen. Då får du jord där istället.

Så, kort å gott. Bort med bröstplåten. Bort med plastkåpan över motorn. Jordplinten är förmodligen så kass så den kan du pilla bort med en mejsel.
Skruva loss hela skiten. Ta bort gummihylsan å skruva tillbaka.

Skriv igen om du undrar över nått :)

/Ticken

Det jag gjort är att ta bort bladet och då känner jag på axeln att den hugger ibland.Eller kan jag vida den fram och tillbaka.Precis som att någonting inte driver axeln.
Torkarmotorn fungerar ju då i alla fall.Gummihylsan sitter då så jag kan se den om jag tar bort det du beskrev??
Användarvisningsbild
av Ticken
Anledningen till att den hugger eller funkar sisådär bara ibland är väl isåfall för att den bara får jord lite då och då. Du kan ju prova att sätta på torkarna på fullt ös, sen rucka lite på bladen. Hoppar dom igång då så borde det vara felet.
För att komma åt gummihylsan så tar du bort bröstplåten, bort med plasten för motorn och sen ser du hur den sitter fast. Ta bort hylsan och stummontera motorn mot bilen istället. Förutsatt att det är detta som är felet.

/Ticken
Användarvisningsbild
av erikn
Om det är samma konstruktion som på 940 så sitter mekanismen under plåten framför vindrutan. Sitter med tre skruvar innanför motorhuven. Sedan sitter det en vajer mellan torkarna, den gick av på vår äldre 945, lite knölig att få på plats. Om nu konstruktionen är lika som på 940 som sagt.
Användarvisningsbild
av emwtur
det skall vara samma konstruktion ( eller rättare sagt nästan likadan)
jag antar att det är höger torkaren som stannat ?
Vänstertorkaren sitter kopplad till motorn med en arm och höger med en arm och en vajer.
vajern kostar runt hundringen på Volvo men det finns två att välja på som är NÄSTAN likadana.
När min pajjade köpte jag med båda två och bad reservdelskillen märka vajjrarna med tillverkarnamnet på resp motor
- Elektrolux resp något annat ;
man ser inte skillnad på vajrarna !!! - speciellt inte om man skall jämföra med en trasig !
sedan kunde jag lämna tillbaka vajjern som inte passade !

/emwtur
av kudden
emwtur skrev:det skall vara samma konstruktion ( eller rättare sagt nästan likadan)
Vänstertorkaren sitter kopplad till motorn med en arm och höger med en arm och en vajer.
vajern kostar runt hundringen på Volvo men det finns två att välja på som är NÄSTAN likadana.
När min pajjade köpte jag med båda två och bad reservdelskillen märka vajjrarna med tillverkarnamnet på resp motor
man ser inte skillnad på vajrarna !!! - speciellt inte om man skall jämföra med en trasig !

/emwtur

Ja det är höger.Får ge mig på detta till helgen...
av kudden
emwtur skrev:det skall vara samma konstruktion ( eller rättare sagt nästan likadan)

/emwtur

Japp.Då var det klart.Vajern trasig..
Tog bort hela armen med motor och allt i ett stycke.
Tack för hjälpen :wink:

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]