Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lelle
Hej, har nu införskaffat en 740 o kunde inte låta bli i o pilla på de ena o de andra... Saken är den att jag har dribblat bort tomgången, finns med choken ute, nån som vet hur jag ska hitta tillbaka till rätt inställning?... behöver hjälp så jag kan ta den till en riktig mekaniker... :oops:

Sitter en Pierburgförgasare i...

Lelle
Senast redigerad av 1 Lelle, redigerad totalt 0 gånger.
av Lelle
Har hittat en grön/gul(jord?) kabel som tappat allt vad isolering heter, går till ngn sorts relä/ventil. Kruxet är att den går ned i en kabelkanal med ytterligare en kabel från ett annat relä/ventil, som har dålig isolering. Kabelkanalen försvinner nedåt under förgasaren, nån som vet var och vad är dessa relä/ventiler för ngt?

Den grön/gula kabeln har lämnat duktiga kortismärken i insuggsröret....

Mvh: Lelle
av Putte740
Hej Lelle.

Den ventilen du beskriver låter som tomgångsventilen om den sitter uppe vid insuget?
Är den trasig så klickar det inte i den om du har tändningen på och lyfter av och sätter dit kabeln igen.

Ang dålig tomgång så kan det mycke möjligt vara den som är trasig eller så kan någon ha varit och skruvat på skruven som sitter på själva insuget eftersom det är med den skruven som man sköter tomgången på din motor.
Prövat att skruva ut den skruven lite grann så ska du se att din tomgång kommer i gång igen.

Lyck till.
av Lelle
Hej, tack för tipset!

Har nu hittat problemet, den kabel som går till tomgångsventilen är kortsluten. Ventilen har jag testat o den fungerar, frågan är var denna kabel går, har försökt följa den, men den verkar gå in i en större kabelstam, nån som vet vart den kan ta vägen?

av Lelle
Var till Bilia o fick schema på tomgångsventilen.... Så nu vet jag vilken kabel jag ska byta ut! Får se om detta hjälper eller om de e nåt annat som spökar...

Lelle
Det var en kabel mellan relä och tomgångsventil som kortslöt kretsen, drog en ny kabel och bytte säkring, så nu går den igen. Funderar dock på att be nån att justera blandningen så alla värden blir rätt....

Tack för all hjälp...

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]