Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rindenhielm
Jag har en 940 Turbo -91 som inte går utan startkablar.

Så fort jag tar av startkablarna dör bilen. Jag har lämnat in generatorn på renovering, den var rätt slut men det var tydligen inte problemet.

Övrigt så verkar inte bensin och tempmätaren fungera.

Alla säkringar är hela.

tacksam för svar.

Mvh: Joakim
av freak
Koll jordning från batteri till kaross.. samt lilla kabel som går under motorn vid kamremskåpan till generaton .
samt att laddningslampan lyser vid tändnings läge 2
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Batteriet är slut, låna ett friskt å prova, mät upp syran i det gammla,säkert cellknas å då går inget å driva, den lilla ström du får med start kablar orkar och ska bara driva nödvändiga komponenter, som boxar å tändsystem, men utan ström stannar dom.
Användarvisningsbild
av emwtur
var satte du startkablarna på din bil ?
satte du jorden i batteriet så kan du räkna med att batteriet är kass ( eller kabelskorna till batteriet glappar)
satte du jorden i chassit så kan fortfarande batteriet vara kass men du kan också ha problem med jordkablarna mellan batteriet /chassit /motorn !
/emwtur
Batteriet är friskt har tillomed provat med ett helt nytt och uppladdat. bilen går sålänge det finns ström kav i batteriet. Jag fick hjälp av en generatorexpert som visade mig hur jag kan koppla förbi laddlampan så att bilen börjar ladda. dock måste detta göras manuellt varje gång bilen startas.

Instrumentpanelen är helt död, blinkers fungerar inte heller. även fast bilen nu laddar 14 volt om jag kopplar förbi lampan. Har även uteslutit jordfel... det här börjar bli krångligt och jobbigt..
Användarvisningsbild
av emwtur
inte alls så jobbigt låter det som .
fast inte alls vad du skrev i första inlägget !
ditt problem är inte alls generatorn eller batteriet !
snarare instrument panelen eller elcentralen eller kablaget inne i kupén !!!!

Vilka lampor lyser i instrumentpanelen när du sätter på spänningen ???

om du vill gå vidare själv så skaffa ett hyfsat elschema på bilen (http://www.volvoracing.se kanske ?)
sedan är det bara att börja med kabeln från laddningslampan till generatorn ( skall vara 12 volt på den om du lossar lilla kabeln på generatorn ) - följ den "bakåt" tills du hittar felet !
Börja med att kolla att du har 12 volt IN till instrumentpanelen
har du det så är felet antagligen i foliekortet på baksidan av instrumentpanelen.
har du INTE det så är det bara att följa kablarna "bakåt" tills du hittar felet !

jobbig fråga : kollat säkringarna ??
/emwtur

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.