Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jahapp då var det dags igen.
För ett par veckor sen bytte jag packbox på kamdrevet för det läkte olja som rann ner efter toppen.
Det har nu varit rent och fint på olja i ca. 2-3 veckor. Inte en enda droppe olja har läkt ut.
I samma veva så kollade jag flamfälla och slangar, helt okej. Provade att blåsa med tryckluft ner i oljefällan och då hörde man att det var öppet ner till tråget (oljan bubblade nere i tråget av luften) samt att det blåste upp luft genom oljepåfyllningslocket som jag tagit av. Testade även att ha alla vevhusventilationsslangar på plats och lossade den grova slangen som går från flamfälla till insug och varvade upp bilen och såg då att vevhusgaser blåste ur slangen (vilket borde tyda på okej vevhusventilation)?

Av en slump så kollade jag under huven idag. Då hade det krypit ut lite olja runt oljepåfyllningslocket (ny gummipackning sitter där) samt att det hade krypit ut olja från packboxen på kamdrevet igen som runnit ner efter främre delen på toppen ner mot vattenpumpen.

Så vad jag undrar är vad är det för fel på min bil???? Börjar bli skapligt less på detta nu!
Värt att nämna är kanske att jag tycker att vevhusventilationen bör funka genom dom "tester" jag nämnt här ovan, dock kvarstår ju att det är rätt oljigt och kletigt runt själva oljefällan.

"Emwtur" du brukar ha vettiga förklaringar på saker och ting. Har du även nån idé om detta?

B230FD Volvo 945 -93 23000 mil
du skall ju normalt ha (lite) undertryck i motorn så att den inte pressar ut olja.
det får du genom att man leder ut luft genom vevhusventilationen till insuget.
är det undertryck ? om du spänner en plastpåse över oljepåfyllningslocket - sugs den neråt ?
/emwtur
emwtur skrev: är det undertryck ? om du spänner en plastpåse över oljepåfyllningslocket - sugs den neråt ?
/emwtur
Har testat att ha alla vevhusslangar och allt på plats och sen startat bilen och lyft av oljepåfyllningslocket.
Det blir som ett lätt sug som gör att locket ligger på plats löst. Tar jag handen och håller över så känns det oxå ett lätt sug.
Jag hade ju skrivit att jag lossade den grövre slangen som går från flamfällan till insuget och att det där kom gaser då jag varvade upp motorn lite. Står den endast på tomgång så är det ett lätt sug i denna slang. Men som sagt, så fort jag varvar upp motorn lite så kommer det gaser ur den slangen (vevhusgaser?)Knepigt att det är ett sug i slangen på tomgång men kommer gaser så fort jag varvar lite? Kanske ska vara så?
du skriver att det kommer gaser ur en slang.
det borde inte göra det - inte mycket iallafall - om du ryckt ur slangen som borde suga ut gaserna.
värsta scenariot är en sprucken topp och läckage den vägen men det är inte så troligt va ?
/emwtur
emwtur skrev:du skriver att det kommer gaser ur en slang.
det borde inte göra det - inte mycket iallafall - om du ryckt ur slangen som borde suga ut gaserna.
värsta scenariot är en sprucken topp och läckage den vägen men det är inte så troligt va ?
/emwtur
Slangen som går från flamfällan till insugsröret har jag ryckt ur. Slangen går in i insugsröret i plast strax före gasspjället.
Rycker jag ur den så känns det ett lätt sug i den på tomgång. Varvar jag upp bilen till 1500-2000 varv så kommer det gas/rök ur den slangen vilket jag antar är vevhusgaser som ska in i insuget igen före gasspjället?
Nja sprucken topp vet jag inte om det känns som att det kan vara. Tycker jag måste ha märkt nåt mer krångel isf.

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]