Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
perek skrev:Jag hade tomgång på 2000 varv kall och 1200 varm på min 945 ltt 97:a. Det var bara att skruva ned justerskruven till gassjpället, den sitter under fjädern precis, sedan var hela problemet löst på 3 min! :D
då har någon pillat på den skruven - som inte borde gjort det.
normal skall man ställa tomgången till ca 600 rpm på den skruven - sedan skall motorstyrningen hålla tomgången på 800 rpm med hjälp av tomgångsmotorn
- jag säger inte att du gjort fel - bara att du fixat ett fel någon annan gjort - det borde INTE vara en generell lösning på problemen med hög tomgång .

/emwtur
av rd350
Har du en annan luftmassemätare så prova med den, dom är ju inte helt tillförlitliga! Inte helt ovanligt att en man får från skroten är defekt. kolla även kontaktstycket så det är ok och även kabelmattan i övrigt på motorn så den inte ligger ocg "gnager" nånstans.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Är det lmm som spökar går det att stänga av motorn en stund, då bränner tråden bort smuts, och sen ska tomgången gå ner, nästa steg är att den lagt av helt, du kan prova med 007-010-016....dom fungerar ihop med alla system har själv haft samma problem..och skiftat från 010 till 016 lmm å då gick bilen som en klocka...vi har även använt lmm från både saab och bmw...vissa kräver andra kontakt-stycken....

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]