- tis 02 feb 2010, 17:52
Har strul med bakrutevärmaren i min gamla kombi. Rutan är nästan ny och slingorna fungerar ibland, även om det är sällsynt. Problemet är att när man trycker på knappen för att starta värmeslingan tänds nästan alltid övre bromsljuset istället och slingan värms inte upp. Strömmen tar fel väg helt enkelt. Om jag inte använder slingan fungerar bromsljuset annars som det ska, oftast. Det händer ibland när jag bromsar att lampan i knappen till slingan tänds men inte bromsljuset. Frågan är nu var någonstans strömmen väljer vägen genom bromsljuset/slingan istället för den väg den ska ta. Kabelbrott? Kontaktfel? Har skruvat bort kåpan på insidan av bakluckan för att kolla sladdar+kontakter men inte sett något konstigt. Hur kollar man kablarna resten av sträckningen där den går in i taket? Skruva ner taket? Och hur kollar man kablarna i överkant på bakluckan? Är det troligt att det är fel någon annanstans än just här? Har kikat på el-schema men förstår inte riktigt hur sladdarna är dragna genom bilen, bara hur komponenterna är kopplade..
- By Lövet