Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DDD
I.H.P skrev:960,S90,V90 1991-1998 har B6304 3l / B6254 2,5l 24V helaluminium raksexa.
Motortypen lever vidare i S80.

//Björn
Helt riktigt.

Den s.k PRV sexan sitter i 760 fr 1988-1990 och heter B280E eller F beroende på om motorn har katalysator eller ej. F har katalysator
Den tidigare sexan kallas B28 och är ingen höjdare den heller.
av otto84
Måste bara tillägga att B280 är en betydligt bättre motor än B28. (Enligt vad jag har hört och läst mig till.)
av Yelow
Tja!!

Ja, B280 är en märkbart bättre motor än B28 och det beror till största del på att foderna är gjorda i stål och inte i nått korkaktikt packningsmaterial som tidigare, och sedan för att det är en annan modernare insprutning i B280 (bosch LH2-jetronic) !! Har själv ägt en 764-88 som gått inom familjen sedan den var ny, och när jag sålde den hade den gått 44000mil på samma motor och låda!! Den största insats som gjordes på den var att byta kamkedjor vid 33000mil!!
Bränsleförbrukning på den var c.a 0,9 landsväg och 1,1 blandad!!

Nu har jag en 765-88 i hushållet som andrabil (tjejen äger den nu) som jag köpte som förstabil när den hade gått 23800mil och nu står mätaren på 33200mil, och vid 32000mil bytte jag kamkedjor i den, så det verkar vara vid 30000-34000mil på mätaren dom behöver bytas!!
Bränsleförbrukning på 765:an är 0,94-0,97 landsväg och 1,15-1,2 blandad!!
Tjejen har samma förbrukning som jag!!

Gemensamt för båda dessa bilar är kamkedjebyte vid 32000 resp. 33000mil...annars har dom gått väldigt bra och aldrig dragit vatten, men det beror på att B280-serien har stålfoder!! Kan dock hålla med att den raka 3,0 liters sexan som sitter på 960 är en bättre spis, men PRV-sexan var bäst på slutet!! Har dock aldrig hört talas om en 760 med orginal rak 3,0 liters sexa?????
Men om du är osäker går det att mäta om motorn tar vatten, det är bara att åka in på en verkstad och be om testet...gjorde det också för säkerheten skull när jag köpte 765:an men på Volvo i Uppsala sa mecken där att han aldrig hört talas om en B280 som tar vatten, men undantag finns väl, antar jag!!
av otto84
Yelow skrev:Tja!!

Ja, B280 är en märkbart bättre motor än B28 och det beror till största del på att foderna är gjorda i stål och inte i nått korkaktikt packningsmaterial som tidigare, och sedan för att det är en annan modernare insprutning i B280 (bosch LH2-jetronic) !! Har själv ägt en 764-88 som gått inom familjen sedan den var ny, och när jag sålde den hade den gått 44000mil på samma motor och låda!! Den största insats som gjordes på den var att byta kamkedjor vid 33000mil!!
Bränsleförbrukning på den var c.a 0,9 landsväg och 1,1 blandad!!

Nu har jag en 765-88 i hushållet som andrabil (tjejen äger den nu) som jag köpte som förstabil när den hade gått 23800mil och nu står mätaren på 33200mil, och vid 32000mil bytte jag kamkedjor i den, så det verkar vara vid 30000-34000mil på mätaren dom behöver bytas!!
Bränsleförbrukning på 765:an är 0,94-0,97 landsväg och 1,15-1,2 blandad!!
Tjejen har samma förbrukning som jag!!

Gemensamt för båda dessa bilar är kamkedjebyte vid 32000 resp. 33000mil...annars har dom gått väldigt bra och aldrig dragit vatten, men det beror på att B280-serien har stålfoder!! Kan dock hålla med att den raka 3,0 liters sexan som sitter på 960 är en bättre spis, men PRV-sexan var bäst på slutet!! Har dock aldrig hört talas om en 760 med orginal rak 3,0 liters sexa?????
Men om du är osäker går det att mäta om motorn tar vatten, det är bara att åka in på en verkstad och be om testet...gjorde det också för säkerheten skull när jag köpte 765:an men på Volvo i Uppsala sa mecken där att han aldrig hört talas om en B280 som tar vatten, men undantag finns väl, antar jag!!
Du menar väl packningarna till fodren? Själva fodren har alltid varit av stål.
av teamblyfotracing
Yelow skrev:Definitionsfråga ;) !! Hoppas att det framgår ändå vad jag menar!!

Förstår precis vad du menar. har också hört från annat håll att b280n är mycket bättre än b28. Sen vill ja tillägga att jag köpte 760n som ja började denna tråd att fråga lite om. och där i satt B280E n
av Yelow
Vad bra, så jag inte blir missförstådd :) !! Hoppas att du har lika tur som jag med 760-ägandet...nämen skämt å sido, köper man ett väl underhållet exemplar å fortsätter i samma anda så håller även 760-bilarna bra!! Våran (el. nu tjejens får man väl säga) 765:a får minsann gå tungt med hästtransport bakom sig, men den håller bra än....har nog faktiskt hellre en 760 än 740 då det gäller att dra tunga saker bakom :) !!
av Bjornn
LaRy skrev:Som många tidigare antytt, kolla att motorn är i toppskick, kolla att den ej dricker vatten osv. PRV-motorn är ej bra, den har aldrig varit tillförlitlig med sina lösa cylinderfoder. Detta är en typisk fransk lösning att stoppa lösa cylindrar i ett aluminiumblock. Generellt brukar forum på nätet varna för att köpa 760 med PRV -motorn. Det betyder även att kringutrustning kring själva motorn har mer fransk lösning än övriga Volvo-motorer. Senare 760-modeller har en original svenskbyggd rak 6:a. En utmärkt tillförlitlig motor. Fundera två sekund varför Volvo ersatte PRV-motorn?
Det påståendet stämmer inte.
B280 motorn är precis lika pålitlig som 960 motorn snarare överlägsen.

I B280 motorer finns det absolut ingen möjlighet att cylinderfodren kan sjunka eftersom de är fast monterade med stålshims mot motorblocket alltså lika säkert som 960.
I Volvos bilar är PRV motorn anpassad efter Volvos önskemål och Volvo har kännedom om minsta detalj i motorn.
Kringutrustningen kring själva motorn har Volvo tillverkat.
Cylinderhuvud, insug, bränsle, tändsystem, oljekylare och allt är tillverkat av Volvo eller underleverantörer så som Bosch osv.
Volvo har bland annat byggt om motorn med annan oljesump och bottendel för att passa över motorbalken på Volvobilarna.
Det är Volvos egen skottsäkra lösning med fast monterade cylinderfoder och stålshims i botten av fodren på B280.
Men det innebär ju inte att cylinderhuvudspackningarna håller i evigheter ändå precis som på alla motorer kan de gå sönder och om de går sönder är det bara att byta packningarna.
Senast redigerad av 2 Bjornn, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Sparkz
+ De brukar står ganska lågt i pris eftersom folk är rädda för motorn. Mycket bil och utrustning för små pengar.

- Utrustningen ska helst fungera också. Med AC:n är det bara frågan om när nästa del ärgar sönder och läcker gas.
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]