Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Metallica
Hej,

Har hört att om det är röda siffror på trippmätaren (sista siffran, hundrameters räknarn) så är hastighetsmätarn å det utbytt. Kan det stämma? Hur vet man om det är "ärliga" mil?

Sen en fråga om automatlådor, om oljan är lite svart är det bara att den är gammal då, eller är nått fel?
Bilen det gäller är en Volvo 744GL -92:a
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, den är utbytt. Det ska vara inskrivet i serviceboken med datum och mätarställning vid bytet, det finns en sida för det. Men jag skulle inte bekymra mig om "oärliga" mil på en så pass gammal bil. Det är iaf en ny mätare, var glad för det! Ofta blir det väl ett instrument från skroten, med vita siffror och varierande mätarställning...
av Metallica
Tackar för snabbt svar!

Trodde nästan det. Denna bilen har gått 14000 enligt mätarn, och trots att den är ganska fräsch så verkar det lite lite.. Kan man begära ut gamla bes-protkoll för att se mätarställningen där? Har tyvärr ingen servicebok så kan inte kolla upp det genom den.
av Lilj
Du kan ju logga in på bilprovningens hemsida och se dom tre sista besiktningarna iallfall.

Lösenordet är dom 4 sista siffrorna i personnumret på ägaren av bilen.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..