Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av patan
Hejsan!

Har sett och kännt att det börjar läka lite olja från motorn. Det verkar komma väldigt högt upp i framkant på topplocket. Troligtvis packbox bakom kamdrevet. Rinner snett ner efter vänster utsida och ner mot vattenpumpen och sen även ner på grenröret och det luktar bränd olja.
Det är så att jag inte har bilen hemma på gården för tillfället utan tjejen har den ikväll så jag kan som inte gå ut och plocka bort kamremskåpan och kolla hur det ser ut där bakom. Så är det nån som vet hur det ser ut där bakom?

Är det några fler packboxar än den bakom kamdrevet på toppen? Eller är jag helt ute och cyklar då jag tror att det är därifrån det kommer? Kan väl iof även läka lite från ventilkåpspackningen men tycker det läker lite för mycket för att det ska komma från ventilkåpspackningen.
Så är det nån som har nå tips å ideér å ge mig?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tre packboxar, kam, mellan och vevaxel. Om inte kamremmen är bytt väldigt nyss sätter du dit en ny sån också.
av Arne
Kontrollera och rengör vevhusventilationen också, det kan vara orsak till att axeltätningarna börjar läcka.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..