Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Krull
Hej
Jag har just vart ut och testat det jag precis innan läst mig till på denna toppen sida.
Alltså Ecc:n på 940:n. Fick fel kod 1-6-1, som jag i läste mig till att det betyder:

Solar sensor (in speaker grill)
1-6-1 (Note: illuminate this with a lamp to clear code)

Sitter sensorn på höger "högtalargaller" uppe på instumentbrädan och ser ut som typ en "larmindikator" :???: . Och om det är den, vad göra? Ja, det står ju lys på den, men är det bra sen?
Senast redigerad av 2 Krull, redigerad totalt 0 gång.
av Krull
Såg att man ska lysa på solsensorn oxå för att inte få just det felet (punkt 2)...

Det går att läsa ut felkoderna:
1 Motor igång
2 Lys med ej flourocerande ljus på solsensorn på höger högtalargaller på instrumentbräda (ger felmeddelande 1-6-1 annars)
3 Fläkt i läge "AUTO"
4 Spjällvred i läge "VENT"
5 MIN på tempvredet (rakt ned)
6 Återcirkuleringsknappen intryckt
7 "AC/OFF" uttryckt.
8 Tryck in "A/C OFF" knapp och släpp ut den igen inom 5s
9 "AC/OFF" knappen blinkar fram 3 siffrig kod, 2-3-3 = motorström för hög.

Så jag gjorde det och då fick jag 1-1-1, men varför vill den inte funka om jag inte lyser...
av I.H.P
Hej, det är en kontroll av solsensorn som känner av om det är soligt och då sänker ECC kupetempen med 3gr.
Sensorn sitter och ser ut som du beskriver.
Lyser man på den ska man INTE få 1-6-1.
Lyser man INTE på den ska man få 1-6-1.
//Björn
av Krull
Tack Björn för svar.
Jag var nog lite förhastad när jag skrev in första gången. Det ligger till så här.
När solen legat på och värmt och det är varmt i kupén, och jag startar bilen så sätts återcirkulationen igång på ECC:n.
Jag tycker inte att det är så jätte kall luft som kommer ut.
Ska den göra det, jag har inte vart med om det förut på andra bilar med liknande ECC.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Ja det är i sin ordning att kupéluften återcirkulerar när bilen stått ute i solen en varm dag. Ska vara så för att så snabbt som möjligt få ner kupétemperaturen. Om det inte kommer så kall luft bör du kolla upp mängden kylmedium och därefter ev fylla på!

//David
av Krull
Jag har läst lite om magnetkopplingen osv.
Just magnetkopplingen snurrar inte med, kabeln till kompressorn är i, och ser bra ut.

Tips nån?!
av Krull
Bätte sent än aldrig..

Var in med gamla Bettan för provtyckning i somras .
Dom inte hittade nått fel mer än att det var tomt i systemet.
Vi fyllde och det funkade fin fint!!

Priset blev 800 bagare för påfyllning med spårmedel.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]