Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lason
Har lite envis LH-styrenhet i min bil.
Volvo 744-883 GL @ 46500 mil. B230F

Ska försöka beskriva så gott jag kan, brukar inte behöva vända mig till forum, men nu gör jag det i ren desperation ;)

Jag kan nollställa felkoderna, och efter 10-100 mil kommer de tillbaka.

Det återkommande felkoderna är:
2-1-2
2-3-2
Vilket enligt Volvos "Fickdata Personbilar" (best.nr: TP 0302012) innebär att
Lamdasondsignal saknas eller är felaktig.
Adaptiv lamdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns.

Skitlätt säger ni, bara att byta lamdasond.
Skitsvårt säger jag, då dne sätter samma felkoder på:
Tre beggade Volvo-sonder.
En Biltema-sond
En Bosch universalsond (sån man skarvar dit)
En Bosch Originalsond, nummerbeställd enligt nämda fickdata, alltså 0 258 003 034 vilken sitter där nu.

Det är kontakt hela vägen ner, så långt jag kunnat mäta mig till.
Bilen är nybesiktad, och med ny (beggad) katt och nollade felkoder hemma innan jag åkte så gick den igenom med nästan perfekta värden:
CO 0,1
CO2500: 0,1
HC: 030 (100)
Lamda: 1,01

Vilket borde betyda att den kan reglera sålänge den har kontakt.

Symptomen som märks på bilen är att dne blir marginellt tröttare och drar massor med soppa ibland, upp till 1,2 liter milen.

Nu ett tag har det varit tvärt om, så man har kunnat ligga och busköra som en idiot, och bilen landat på 0,9 l/mil...

Väder och körsätt har ingen betydelse för hur lång tid det tar innan felkoderna kommer tillbaka.
Bilen drar ingen olja, och bara lite vatten, ska byta topppackning till våren. (kan vara bra efter 46000 mil ändå)

Har tidigare haft felkoder på andra komponenter:

LMM (bytt mot beggad)
Tempgivare (bytt mot ny)
Vevaxelgivare (tändning, Bytt mot ny Bosch Original) Bilen startade inte alls när den pajade ;)

Har fått felkod 214 på tändningen efter det, intermittent utebliven signal, men den försvann.

Har även haft isär styrboxen och gjort om lite kallödningar som vart från fabrik, efter det gick bilen mjukare :)

Hoppas någon har en Idé, annars river jag härvan (ser inte fram emot det, hatar el) och löser det sig inte då väntar ett bilbyte :(

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]