Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvotomas
Hej: Jag har en 745 gl 90 som stannar ibland har nästan bytt allt, den går lite ojämt och poffar till lite i avgasröret och småmissar lite när den går på tomgång och även när man ökar varvet han ristar till hela motorn men den går ju rätt så bra ända men sen utan förvarning ibland så börjar den gå illa och missar mycket och smäller i avgasröret när man försöker gasa så går den på tre cylinderar bara och sen dör den, sen om man väntar ett tag så kanske den går sen igen men inte alltid men när den är kall så verkar den gå. men sen får man mala länge innan den startar när den är varm men startar lätt när den är kall. sista gången den gick dåligt fick jag felkod 2-3-2 = lamdareglering, mager eller fet tomgång, står det i boken. Jag har bytt/provat med: annan luftmassemätare, tempgivare för motortemp, tändmodul, svänghjulsgivare, spridarelä, bränslerelä, tändstift, fördelarlock, rotor,
tändspole, bränslebox, tändningsbox, knackgivare mm.
av sicnarf
Kolla jord ansl. vid innerskärmen vänster om batteriet.Är det rent?Kolla också jorden mellan motor och batteri.Du kan dra en extra(batteri)kabel mellan motor och batteri för att se om det hjälper.Har du byt tändkablar och bränslefilter också?
av volvotomas
sicnarf skrev:Kolla jord ansl. vid innerskärmen vänster om batteriet.Är det rent?Kolla också jorden mellan motor och batteri.Du kan dra en extra(batteri)kabel mellan motor och batteri för att se om det hjälper.Har du byt tändkablar och bränslefilter också?
Jorden över batteriet har jag rengjort även kollat med startkabel från batteriet till motorn och till chassiet,
jag har även bytt bränslefilter och provat med andra begagnade tändkablar men lika dant.
av sicnarf
Jag har läst om en på forrumet som hade konstiga motorproblem och han testade det mesta som inte hjälpte.Sen tog han loss minus kontakten på batteriet någon timme för att nolla systemet liksom och sen satte han tillbaka kabeln och vips var han konstiga problem som bortblåsta.Kanske kan det hjälpa dig.
av volvotomas
sicnarf skrev:Jag har läst om en på forrumet som hade konstiga motorproblem och han testade det mesta som inte hjälpte.Sen tog han loss minus kontakten på batteriet någon timme för att nolla systemet liksom och sen satte han tillbaka kabeln och vips var han konstiga problem som bortblåsta.Kanske kan det hjälpa dig.
Har provat det också.
Användarvisningsbild
av Kloge
Läste om en som hade ett sådant där omöjlligt fel och det var tillslut toppackningen som gått.Ett litet ynka läckage som gjorde att det kom in lite vatten till cylindern
av Vovlo_Henrik
Ser stiften lika ut?? Går det in vatten i nån cylinder så borde nått av stiften bli renare än de andra, läcker den in mycket vatten så kommer den även att ryka vitt, bubblar det i expansionskärlet eller luktar avgaser därur? Ett komptest kan tala om en del :-)-)
av volvotomas
Vovlo_Henrik skrev:Ser stiften lika ut?? Går det in vatten i nån cylinder så borde nått av stiften bli renare än de andra, läcker den in mycket vatten så kommer den även att ryka vitt, bubblar det i expansionskärlet eller luktar avgaser därur? Ett komptest kan tala om en del :-)-)
Ska göra ett komptest på den och kolla stiften igen.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]