Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av flarsson
Hejsan,

Jag har ett problem med min Volvo 740 som verkligen blir ett problem så här på vinter. Om jag sätter på luftfläkten så kommer det ingen luft! Istället kommer det efter ett tag en äcklig gummibränd doft. Jag tror att propellern i luftkonditioneringen sitter fast eller liknande. Kanske har något ramlat in där. Detta resulterar i, förutom att det är rätt kallt i bilen, att imman på fönstrena inte försvinner. Det kommer ingen luft i någon av fläktgallrena. Och det är ingen säkring som har gått.

Hur kommer jag åt för att inspektera denna motor/fläkt/propeller? Vart sitter den och är det troligt att den är helt död eller att den bara sitter fast?

Tacksam för hjälp!
av flarsson
Nej, jag blir inte klokare. Mitt problem är att fläkten är helt pajj. Jag har skruvat bort hela handsfacket och det ser exakt ut så här. Om jag sätter på fläkten så kommer det ett ganska tyst mörkt tjutande ljud, som jag tror kommer lite från höger (på bilden) bakom handsfacket. Jag har ingen aning om vart jag skall börja!

http://img44.imageshack.us/i/dsc4277.jpg/

Tacksam för hjälp!
av flarsson
Detta är nu löst. Jag lyckades lokalisera fläkten, och öppnade den och sprutade in massa 5-56 olja där. Nu går fläkten bättre. Låter fortfarande mer än förut, men vadå, man kan inte få allt :-)
av Amirv8
nu tänkte jag låna tråden ett tag har en Volvo 740 som fläkten krånglar på problemet är att det aldrig kommer varm luft jag har kört bilen varm har kollat både termostat och kylarvätskan men hittar inte felet är det någon som vet vad felet är :cry:
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]