Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Linko
Hej. Har här i dagarna införskaffat mig en finfin 965:a . Har lite frågor:

Innerbelysningen i taket funkar inte, är det vanligt och om det är det hur åtgärdar man det?

Hur mycket soppa dricker den, är ju en rak 6:a ?

Vad är vanliga fel ?

Är iallafall väldigt nöjd 965 ägare.

Mvh Ronny
av Jonasolof
gör rent insuget vid luftspjället, kolla ventilhusventilationen, framför allt sugslangen från flamfällan ned till akterkant spjällhus, byt luftfilter, bränslefilter, se till att få bromsok genomgångna, kolla bromsslangar, gummidamasker på fjädring bak, knacka inte på katalysatorburken för då kan keramiken grusa ihop och täppa till. Kolla oljeläckage, notera på oljeförbrukning. Börjar vinterpilen blinka har du fått fel på PNP väljaren vid växellådan. Lär dig felkoder och hur man nollställer. Läs många timmar på forumet och på http://www.volvoclub.org.uk/faq/ Haynes handbok för 940 räcker en del även om detaljer på motorn, fr a bränsletillförsel och insug skiljer för din bil. Volvoclub uk har rekommendationer om hur man håller sin 900 i liv. Kan man (som jag) inget om bilar så är 965 en trevlig bil att bli bekant med och lära sig av.

Det ger föga napp att ställa väldigt allmänna frågor på forumet.

Det är i korthet rekommendationer baserade på mina erfarenheter av en 965 som gått 40.000 mil snart. Bensinförbrukningen ligger oftast straxt över litern milen om man inte kör på autobahn med taklåda.. Fast dricker gör den, men den är billig i övrigt.

Taklampan får du väl hitta säkringen till och sedan mäta dig fram.

Lite mer allmänna reflexioner om informationsinhämtning . 960 var en exklusiv modell, ingen typisk mekar-bil. Därför är det knalt om info, Enda möjligheten blir "fuzzy learning", att man hämtar info här och där och bygger ihop ett vetande. Thanks google. Men som sagt, haynes för de delar som är lika 940 och sedan kanske 850-boken för de modernare bitarna är en bra start. Kopplngschema för elen för 960 finns på nätet, nånstans.
av Linko
Tack för alla tips. Innerbelysning har jag löst nu. Det var bara ett litet glapp i kontakten som går ner i armaturen.

Ska ägna lite tid att kika i forumet och gå in på den sidan du angav.

Ha en trevlig helg.

Mvh Ronny
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]