Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av marwes
Hej!
Jag har sökt runt lite på wire-problem här på forumet, men mitt problem är att bryggan, där den högra och vänstra wiren går ihop, hänger och dinglar. Fick ombesiktning pga detta. :(
Hur ska det se ut där nere? Nån som har en bild?
Jag ser nåt sönderrostat på bakaxeln. Är det på den bryggan ska sitta?
Nån som har nåt tips på hur jag kan fästa den istället?

Thx,
Martin
av marwes
Aahhh!
Tack för tipset! Precis vad jag behöver!
Började se efter om jag skulle köpa ett helt nytt ok eftersom det mesta börjar rosta bort på det. Men då slipper jag det (på ett litet tag...)

Dock finns det ett par plastringar med fyrkantig ytterkant som högra wiren går igenom som inte sitter som de ska. I nuläget gnagas alltså wiren mot plåt och börjar slitas ut. Kan bli ett kommande problem. Verkar inte som det skulle funka att byta ut plastringarna efter som det håller på att rosta sönder runt om..
Finns det nån smidig lösning? Eller ska jag byta ut hela bakaxeln till en som har alla delar kvar? Känns som min håller på att vittra sönder så sakteligen.

Allt detta har lett till en ny fråga när jag tittat runt där under:

Hur gör man om det är så rostigt vid fästena kring tank och ljuddämpare så att man drar av bultarna när man försöker byta hållare? Har inte hänt än, men det är en tanke jag får när jag beskådar eländet. Fästena som håller upp tanken verkar gå in i nån bjälke, men hur byter man såna när det rostar sönder/jag drar sönder?

/Martin
av marwes
Besiktningsgubben kommenterade att upphängningsbanden till tanken var rostiga, men fick ingen "tvåa" på den. Däremot blev jag tvingad av honom att byta upphängningsbandet till främre avgasdämparen som var helt av.
På bägge dessa har jag nu noterat att bultar är väldigt rostiga, så när jag ger mig på att byta är man ju rädd att man åker på en himla massa extrainköp.
/M
Användarvisningsbild
av Sparkz
Plastbussningarna till wiren finns på Volvo, inga stora pengar.

Det brukar gå bra att byta tankband, var lite försiktig och förarbeta med rostlösare.
av marwes
Tack Sparkz. Hoppas bara att det går att sätta dit nya bussningar..

Jag har fler frågor på grejer jag måste fixa innan ombesiktningen, men det tar jag i en ny tråd.

Mvh,
Martin
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]