Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Carfreak
Hejsan!

Har en 740 med lite lull lull i motorn..

Följande är gjort:

Org. bottendel
531 Planad samt uppfräshade kanaler, hårdare ventilfjädrar tillsammans med en FS300 kam 300grader duration, 11.93mm lyft + ställbart drev
2½" avgassystem

Nu till problemen..

Ställer jag in kammen som den ska stå (4,2-4,5mm lyft vid TDC) så går motorn orent, svarar knappt på gas vid låga varv, vill dö på tomgång.. Stiften blir vita, soppa saknas, hjälper ej med högre tryck!

Kan det vara så att mina orginal boxar inte hänger med tillsammans med denna kammen jag stoppat i ??
Kompet ligger på 17,5bar, dock visar mätaren 2bar fel så har ca. 15,5bar.
Alla tänddelar bytta.. Så fort jag stoppar i min VX3:a så går bilen väldigt bra igen.

Tror ni att det skulle hjälpa med tex. MPRE boxarna?!
av Vovlo_Henrik
Vad kör du på för bränsle vid så hög komp??? Stiftet blir för varmt och anledningen kan vara för lågt oktantal... Spikningar kan göra att knacksensorn protesterar :wink:
av Carfreak
Vovlo_Henrik skrev:Vad kör du på för bränsle vid så hög komp??? Stiftet blir för varmt och anledningen kan vara för lågt oktantal... Spikningar kan göra att knacksensorn protesterar :wink:
Har kört med både 95 samt V-power.. Vid tomgång ligger tändningen på 5 grader, har även sänkt kompet nu, ligger på 12bar.
Såg att stiftet ändrat färg lite nu, börjar gå mot det bruna hållet ;)
Vad ligger dessa motorer på för tryck org. ?

Behöver även hjälp med inställning av kammen av någon som har tillgång till en indikatorklocka, tror inte kammen är helt hundra.
av Vovlo_Henrik
Ok... Jag tror till största del att knacksensorn bråkar då motorn gärna vill spika med så hög komp och lågt oktantal :wink: 9,8:1 är det på en orginal F-Motor :wink: Indikatorklocka kan vara värt att investera :-)-)
av Carfreak
Vovlo_Henrik skrev:Ok... Jag tror till största del att knacksensorn bråkar då motorn gärna vill spika med så hög komp och lågt oktantal :wink: 9,8:1 är det på en orginal F-Motor :wink: Indikatorklocka kan vara värt att investera :-)-)
Okej.. jaja, ska sänka kompet till orginal igen då sen öka lite åt gången för att se var bilen går bäst helt enkelt! Har en indikatorklocka, dock vette tusan var jag ska fästa magnetfoten då det blir ostabilt överallt och får fel mät värde :p
Lämna hellre över till någon kunnigare :)
av Carfreak
Vovlo_Henrik skrev:Hur sänk/höjer du kompen?? Finns oktanbooster men det blir dyrt i längden om du ska köra mkt med bilen...
Hehe, ställer om kammen helt enkelt med mitt ställbara drev :p
Kan gå från 6bar till 18bar.

Eftersom jag inte klarar mäta med indikatorklockan så testar jag mig fram med olika inställningar på kammen...

Hmm, någon som användt en flexitune till att öka bränslemängden? Borde la fungera för mig där det verkar som att det saknas bensin?!?
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]