Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Återkommande startproblem, motorn tänder inte ibland, måste använda startgas. Men det kan gå om jag pumpar med gspedalen innan jag vrider om tändningsnyckeln.

Har jobbat länge med det här problemet, kollat och bytt sensorer, rengjort tomgångsventil, bytt batteri. Tråd:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=33834

Problemet verkar lite vanligare om det är råfuktigt ute.

Lämnade in bilen för koll av bränslesystemet. Provtryckning av injektionssystemet visar att det finns en liten läcka. Alla skarvar kollade, förmodligen ligger läckan inne nära injektionsmunstyckena enligt verkstaden. De kan dock inte kolla enskilda munstycken, att byta alla sex kostar 103 euro styck. Verkstadens förklaring är att bensin läcker ned i "le collecteur d'admission" (insugsgrenrör??) där inluften passerar, dvs grova rör in i motorblocket nära stora luftintaget (sorry, kan ej terminologin). Sant, oftare startproblem när bilen stått still en kortare stund efter körning. Så med för mkt bensin i inluften skulle blandningen bli för fet. Dock tänder det med startgas. Möjigen skulle det hjälp att bara lossa grova luftslangen från filtret och låta systemet vädra ut, ska testa det när det händer nästa gång. Dessutom kanske det förklarar varför pumpning innan start funkar, kanske lite bensin vädras bort när spjället öppnar?

Vore tacksam med lite hjälp att förstå var och hur det kan läcka så att blandningen blir för fet samt förslag på åtgärd. Mekanikern som har många års erfarenhet kunde bara erinra sig något enstaka fall med ett liknande problem.
Om en spridare står och droppar så det blir för fett borde det bara bli värre av att ösa på mer bränsle (startgas). Det rätta är då isf att hålla ner gasen när du startar så motorn får mycket luft. Pumpa innan borde inte göra nån skillnad alls.

Om en spridare läcker går det att kolla. Loss med allihop, men låt dem sitta kvar på fuelrailen. Bygla pumprelät så pumpen går hela tiden. Droppar det?
Det problem jag hade länge är nu löst men kan förtjäna att beskrivas. Motorn ville inte start med mindre än att jag tryckte ned gaspedalen innan jag vred om nyckeln, Glömde jag detta gick det bara att starta med startgas. Sprutade en gång för mycket startgas och fick en explosion. Fick sedan byta luftmassemätare och sätta tillbaka några vakuumslangar som hoppat loss, bl a till bränsletrycksregulatorn. Inga felkoder uppträdde trots att den var svårstartad.

Tomgångsventilen rengjordes, tempgivare och kamaxellägesgivare byttes men felet kvarstod. Ett tips var läckage från en insprutare, ett annat fel på (den nyss bytta) tempgivaren.

Tog bilen till doktorn, i detta fall Stickan på Boschverkstaden El & Diesel i Bandhagen. Han konstaterade att det inte kunde vara fel på tempgivaren, kopplade sen loss alla insprutare och körde dem i en testrigg. Alla sprutade lika och läckte inte.

Luftspjället var OK. Men i inloppet till spjälhuset i nivå med luftspjället var en rand med intorkad smuts som i o f sig inte hindrade spjället från att öppna. Jag hade sett smutsen men trodde inte det kunde påverka. Stickan tog bort den med bromsrengöringsvätska.

Vi hittade inga vakuumläckor men han fixade ett ställe som kunde bli ett problem, en slangklämma som glidit vid anslutningen till ett insug till motorn (skymt av fuelrail och hjulen till gaswiren).

Efter genomgång går motorn helt OK och startar utan att pedalen är nedtryckt. Någon gång kan det larva sig men det är om jag stängtav plötsligt utan att motorn var varm, det så kallade vitblock-syndromet som gör att 960 kan vara svårstartad om man strängt av utan att låta motorn gå på tomgång lite, än värre om motorn inte hunnit bli varm. använder jag någon gång startgas så sprejar jag direkt i spjälhuset genom att lossa slangen mellan spjälhus och tomgångsventil. Men det verkar nu räcka med att hålla gaspedalen nedtryckt ett tag för att lufta spjälhuset innan nyckeln vrids om. Har bara hänt en gång på två veckor.

Så problemet verkar ha varit smutsranden i inloppet till spjälhuset. Bilen har varit in och ut på volvoverkstäder i flera år utan att detta problem blivit diagnostiserat och åtgärdat. Vad som var tio minuters rengöringsjobb har kostat mig tiotusen spänn.
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]