Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nicceboye skrev:
emwtur skrev:har du knacksensor på bilen ???
/emwtur
Kommer jag inte ihåg faktiskt.. Har för mig dom ryckte och greja och kolla på den men dom sa att det inte var den som var felet.. men kan ju dubbel kolla igen kanske
låter ju lite som en "hysterisk" knacksensor som talar om för datorn att bilen knackar hela tiden ???
låna en annan och testa kanske ( om du nu har en )

/emwtur
emwtur skrev:
Nicceboye skrev:
emwtur skrev:har du knacksensor på bilen ???
/emwtur
Kommer jag inte ihåg faktiskt.. Har för mig dom ryckte och greja och kolla på den men dom sa att det inte var den som var felet.. men kan ju dubbel kolla igen kanske
låter ju lite som en "hysterisk" knacksensor som talar om för datorn att bilen knackar hela tiden ???
låna en annan och testa kanske ( om du nu har en )

/emwtur
okej ja det kan jag alltid prova.. har inte bytt den helt iallafall så mkt vet jag! men drog ur den och greja men blev ingen skillnad..
Tre saker att kolla upp:

1)
Originaldelar till B230FK LTT -96:
LMM: Bosch nr: 0 280 212 016 alt. 0 986 280 101 och/eller Volvo nr: 3517020.
Spridare: Bosch nr: 0 280 150 804.

Originaldelarna ger med ett specificerat bränsletryck på 3,0 bar rätt bränsleluftblandning. Du skrev att bränsletrycket var ok, alltså uppgick det till 3,0 bar? Med rätt LMM och rätt bränsletryck borde nästa steg därför vara att undersöka spridarna. Sitter fel sorts spridare monterade kan dessa ge upphov till ett för litet eller för stort bränsleflöde och sålunda mager respektive fet bränsleluftblandning. Sitter rätt spridare monterade bör du se över om de fungerar korrekt och/eller om de behöver rengöras.

2)
Är du helt säker på att samtliga delar i motorrummet är original? Mätare till turbons laddtryck sitter nämligen inte monterat original. Om du själv inte har monterat den kanske någon har varit där före dig och joxat?! En bra idé vore att mäta upp laddtrycket. Normalt bör laddtrycket fabriksinställt ligga på 0,2-0,3 bar även om det kan gå att ladda upp till 0,6 bar. Mer än 0,6 bar kan göra att laddtrycksvakten i chippets original programvara slår till och stryper bränsletillförseln, vilket kan ge sådana problem som du upplever. Har du mer än 0,2-0,3 bar i laddtryck med originaldelar har någon förmodligen gjort en fultrimning genom att vrida på stången på wastegatens tryckklocka.

3)
Du skrev att varvtalet kan gå upp ibland på tomgång. Möjligtvis fungerar inte tomgångsmotorn korrekt och/eller behöver rengöras på grund av att den kärvar. Undersök också att tomgångskontakten på gasspjället klickar som den ska. Ligger tomgångsmotorn med och reglerar felaktigt kan man få mer eller mindre luft när man inte behöver det.
Kompisens 850 hade typ samma symptom, fast den va inte turbo, den gick dåligt o hackigt på låga varv men sen vid högre så gick den bra, den hade en ventil fastnat i ett läge o lossna väl när han varva ur den, sen när han kom ner på låga varv igen så fastna den igen o gick dåligt, han lämna in den för ventilslipning o allt va som nu ska göras för o få d rent o sen har d funkat hur bra som helst

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]