Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av calle945
Hej.
det tickande ljudet från motorn, en 940 s 2,3 96:a.
vad är det som tickar och har sig låter lika dant på min 740 med och ett par andra volvos jag lyssnat på.
har inte fått ngt riktigt hum över vad det är elller om det är farligt, folk säger så olika så tänkte om ngn hade någe bra svar här!.

tack på förhand
Användarvisningsbild
av BamZe84
Kan även vara ventilerna...
Användarvisningsbild
av bullbone
Kolla oljenivån... För lite olja kan bidra till ett tickande ljud. Gjorde på vår 960 iaf...
av calle945
ok men det är jag säker på att det inte är för det är nästan fullt,
kanske kan bero på vilken olja också vad vet jag:P
har blivit tipsad om en mineral 15/40 eller om d är 10/40 kommer ej ihåg som jag kör med...
kanske är helt fel olja för min bil har ingen aning...

tips kanske?
Användarvisningsbild
av päpplet
Min var det en trasig grenrörspackning på som orsakade tickandet
av DonaldF
På 960-sexorna är det för det mesta spridarna som hörs på tomgång. Ljudet försvinner (dränks?) när man varvar upp. 850-motorerna hade en svaghet i att ventiltryckarna levde om på tomgång, speciellt när de var varmkörda - trycket räckte inte till att justera in dem. Har inte upplevt detta med min 960, åtminstone.

Med tanke på att man har två kamaxlar, fyra ventier per cylinder, balansaxlar, fuelrailinsputningar med ett ganska massivt tryckm, etc i moderna motorer är det egentligen mera konstigt om det _inte_ tickar nånstans vid nåt varvtal :-) Det är många rörliga delar. Som vanligt får man gå på förändring - ett lätt missljud som inte förändras är oftast inget att bry sej om. Skarpa missljud som plöstligt bara uppstår, och som kanske blir värre och värre med tiden får man se upp med, de brukar kosta pengar.
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]