Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Kontakt? Tomgångskontakt? Har du provat att justera den? Om du med motorn avstängd vrider på gasrullen ska det höras ett litet klick i den precis när spjället börjar öppna. Utan den vet inte styrenheten om att den förväntas reglera tomgången öht.
Men du ska nog börja från början och göra rent i spjällhuset, justera spjället och tomgångskontakten, i den ordningen. Det finns trådar om det här om du söker lite.
Användarvisningsbild
av Anette
Idag, när jag var ute och åkte så pillade jag lite med den där runda grejen som man kan gasa med lite försiktigt i motorrummet (gasrullen?). Det hörs ett tyst litet klick nästan med en gång som den där fjädern rör sig så det verkar funka, men imorgon skall jag ändå göra som du föreslår och göra rent ordentligt. Jag tänkte tvätta hela motorutrymmet för det är rätt skitigt och jag fick för mig att tomgången funkade lite bättre när jag pillat lite med kontakten och det...
Kanske är det bara bristande underhåll..... skämmigt...

Var inne på volvo idag men de har ju aldrig någonting hemma... tänkte att jag skulle köpa en ny kontakt och en ny tomgångsmotor för säkerhets skull men tydligen var motorn jättedyr...
Användarvisningsbild
av emwtur
Anette skrev: Kanske är det bara bristande underhåll..... skämmigt...
det är inget som volvo tittar på vid service så skäms inte !
snarare är det "vid behov - underhåll" och det verkar som det är behov nu !
Anette skrev: Var inne på volvo idag men de har ju aldrig någonting hemma... tänkte att jag skulle köpa en ny kontakt och en ny tomgångsmotor för säkerhets skull men tydligen var motorn jättedyr...
rengör och smörj upp tomgångsmotorn - finns ett antal trådar om det !
rengör gasspjället - och kontrollera tomgångskontakten - oftast behöver den inte justeras så lossa den inte i onödan.

dessutom rekommenderar jag att du tar en titt på den veckade slangen som går till mellan lmm och spjället!
lossa och kolla att det inte är något hål i den - den kan spricka i vecken - med konstiga resultat
/emwtur
Användarvisningsbild
av Sparkz
Anette skrev: tänkte att jag skulle köpa en ny kontakt och en ny tomgångsmotor för säkerhets skull men tydligen var motorn jättedyr...
emwtur skrev:Att byta en massa delar utan att felsöka - är lika vettigt som att skita utan att dra ner byxorna först !
:D Nu är problemet löst. I och för sig var luftmassemätaren paj - två gånger - men, faktum kvarstår i alla fall: Jag är till 99 procent säker på att grundproblemet var skit. Spjället var jättesmutsigt så jag la ner mycket tid på att få det helt rent. Jag städade också ur slangarna i den mån det gick och flamskyddet, flamskyddshuset, slangarna runt det. De båda prylarna var nog orsak till det mesta. Nu tycker jag bilen är helt stabil. Fast jag är lite paranoid ibland och parerar med gasen, fast det går väl över. Tack för hjälpen alla kunniga hjälpsamma vardagshjältar. Blev tvungen att gå ner till mecken och arrogant fråga (fast med liten glimt i ögat) om han kallar det service om man själv måste fixa bilen.
Lilla 340:n fixade husse i ett anfall av genialitet - brytarspetsarna. Så det var det. Allt fungerar och då - först då märk väl, när allt löst sig, - så får jag ärva en Toyota :( min Lillemormor gick ur tiden. Som om det skulle hjälpa att få ärva bilen då :( ... jo, lite gör det det, men en Toyota!? :???: Jag skall bara gilla den lite ... :wink:
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]