Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ander_s
Problem med min 945 -91 gl.
Ibland när jag vrider på nyckeln klickar det bara till, håller jag kvar börjar starmotorn gå efter ett tag. Ibland går startmotorn långsamt som om batteriet vore slut, ibland spinner den på som vanligt?

Något klassiskt fel som lätt kan åtgärdas eller är det ny startmotor som gäller?
Användarvisningsbild
av rampitsch
Hej

Låter som ett riktigt intressant problem du har fått.

Det du kan göra är att testa om solenoiden fungerar som den ska. Detta gör du genom att lägga en skruvmejsels spets mellan de 2 stora polerna på solenoiden (den lilla klumpen som sitter ihop med startmotorn). Det du gör med skruvmejseln är att du går förbi solenioden. Testa detta flera ggr vid olika tillfällen. Fungerar det alltid som det ska kan man ana solenioden.

Dessutom ska du syna alla matningskablar och jordflätor, så inte startmotorn får för lite kräm. Ta bort dem, rengör vid kontaktytorna, på med fett och sen testa igen.

Annars kan man gissa på att startmotorn är paj.

Lycka till och återkom gärna med dina blivande erfarenheter :d
av Ander_s
Volvoforumet (W) (W) (W)
Efter lite botaniserande, särskilt i tråden "940 -94 Startar ej, startmotor? jordfel?" snurrar nu åter min startmotor!!
Fixat jorden samt "smekt" startmotorn med en hammare :wink:
Användarvisningsbild
av emwtur
om det var jorden som var problemet så grattis,
om hammaren var det som gjorde susen så är det oftast ingen långvarig medicin,
börja planera för att byta kol i startmotorn
av Ander_s
Tror inte heller det är långvarigt men gud så skönt det är att veta vad som är fel innan man inhandlar allsköns reservdelar för dyra pengar utan effekt..

Byta kol, låter det sig göras av amatör? Ny startmotor 749:- på Biltema och går den ett år är det mer än tillräckligt.
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]