Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej
jag har ett litet problem med att min tomgång "hänger sig"...
Jag har märkt att bilen går dåligt när den är kall (hackar och rycker) och idag så märkte jag att tomgången var väl låg när bilen låg i drive,men när man lägger bilen i P eller neutral så blir tomgången något högre...precis som den ska!
Idag så stod jag still och testa att lägga bilen i drivning...då sjönk tomgången oroväckande mycket...när jag sedan la bilen i P/N så var det genast något bättre men om jag varvade upp motorn till ca: 2000 varv så "hängde sig" motorn på ca: 1500 varv och sjönk inte av sig själv utan jag var tvungen att lägga bilen i drivning för att få varvtalet att sjunka...när jag sedan la bilen i P/N igen utan att varva upp motorn så förblev varvtalet ganska normalt...alltså kring 800 rpm!
Men varje gång jag varvade upp motorn till ca: 2000 rpm vid stillastående så hänger sig tomgången..
Några tips på vad ska börja felsöka?

740 -87 B230E Mek.sprut
MVH Tompa
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej! :D
Skruvade ner tomgången och nu så hänger den sig inte. :D
(Obs! Motorn varm!)...återstår att se hur den reagerar imorgon vid kallstart? :roll:

Har haft problem med att tomgången varit väldigt hög vid kallstart (ca: 2000-2500 rpm) :-O) ...tror ni att det kan finnas ett samband mellan att tomgången hängde sig och detta tokvarv vid kallstart?
En fråga till...nere vid LMM:n så sitter där en bult som går genom något som förefaller vara någon slags gummibussning?...bulten verkar vara till för att hålla LMM:n på plats...själva gummit har gått sönder så LMM:n hänger lite grann...kan detta orsaka "tjuvluft"?
Har försökt att ta bort denna bult men banne mej inte lyckats...den verkar inte gå att få bort :oops:

Bilen går numera bra efter att jag skruvade ner tomgången när den är varm,när den är kall så rycker den ...all hjälp emottages tacksamt!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jo, mängdmätaren hänger i gummikuddar, lossar dom kan den stora bälgen upp till insuget lossa, och då drar det tjuvluft. Kolla den undre slangen mellan insuget och tillsatsluftsliden med. Kolla tjuvluft ordentligt med startgas överallt.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Men att gummikubben har gått sönder har alltså inget i sig med att LMM:n tar tjuvluft att göra?...det jag menar är att LMM:n tar alltså inte tjuvluft just vid gummikudden?
Är det den röda slangen som går under luftsliden där bak under insuget du menar sparkz?...har kollat den och gummikopplingen var kass...den är bytt!...gjorde ingen skillnad direkt!
Kanske jag skall justera tomgången lite till?...vad tror du?

Kan mitt problem bero på kontakterna som finns i och omkring insuget?...det sitter en kontakt i närheten av tomgångsskruven...hur kollar jag den?...genom att ta bort kontaktensladdarna och lägga an de mot kontakten och därmed kolla ifall det går fram ström?

Hur gör man får att ta loss bulten och byta kudden?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Är inte riktigt med på vad du menar för gummikudde, du har inte möjlighet att ta en bild?

Magnetventilen vid tomgångsskruven är en idé, den ska höja tomgången lite på D och R. Har du AC sitter det två magnetventiler där, den andra höjer tomgången när kompressorn går.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej Sparkz! :D
Jag menar gummikudden längst fram som LMM:n hänger i...fram räknat framifrån...alltså från kylaren...hoppas att jag förklarade det bättre denna gång :???: .....ska kolla ifall jag kan ta en bild..är inte så värst duktig på det datatekniska :oops:
Har inte AC.
Vet du förresten ifall det finns någonstans på nätet man kan få se bilder på min motor med tillhörande info?...B230E Mek.sprut.
Kan jag kolla magnetventilen genom att ta loss kablarna från flatstiften och sedan läga an kablarna lite lätt mot stiften?..jag borde väl få ett litet hum ifall jag har ström dit då med hjälp av ett litet "klickande" ljud...eller?

Ursäkta om jag förklarar dåligt :oops:
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej!
Hörde ett skramlande ljud i insuget nyss...troligen luftsliden (tomgångsmotorn) när jah höjde tomgången lite grann...kan detta ha att göra med min låga tomgång när motorn är kall?...och hur åtgärdar man isf detta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok, gummikudden som mängdmätaren hänger i då är jag med. Eller hängDE i ditt fall, är kudden kass så hänger mängdmätaren i gummibälgen upp mot insuget i stället och då kan den glida av = tjuvluft.
Skruven går inte rakt igenom, den sitter på en platta som är vulkad fast i gummit, en på varje sida.

Med tändningen på och lådan på D ska det klicka i ventilen när du drar loss och sätter tillbaka kabeln, japp! Kolla säkring nr. 13 med.

Tillsatsluftsliden sitter på ventilkåpan, med två slangar och en tvåpolig kontakt. Tar du loss slangarna ser du spjället, det styrs av en bimetall. Ska vara öppen när motorn är kall, och stänga när den är varm. Den värms dels av motorn och dels elektriskt.

Ta loss bälgen mellan mängdmätaren och insuget och kolla så att mätskivan är centrerad. Den ska inte ligga mot kanten någonstans, då kan den fastna. Kan vara lite pilligt att få tillbaka bälgen, du får antagligen lyfta lite i mängdmätaren eftersom gummikudden är av.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej igen! :D
Var ute i bilen och kollade lite grann innan och när jag kom in så märkte jag att du svarat..tack för snabbt svar förresten Sparkz!

Kollat säkring 13..hel!
Fäste den övre slangklämman till bälgen...den var lite lös...bälgen i övrigt sitter där den ska...den är även bytt sedan tidigare...kollade anslutningar till mängdmätare,luftfilter,vakuumslangar etc...allt verkar vara i gott skick..
Ska kolla ventilen och luftsliden imorgon...mätskivan är rengjord och kollad...
Hur får jag loss gummikudden?...genom att lossa bulten och bända loss kudden??

Märkte även att bakre ljuddämparen "bluddrar" och läcker lite grann...nu så var visserligen motorn varm men jag tyckte att motorn gick ganska bra på tomgång...det brukar den visserligen göra när den är varm så vi får se imorgon...men tror du att en kass ljuddämpare kan orsaka tomgångsproblem?...är lite inne på att jag kanske fått vatten i dämparen?...kanske kondensproblem?...långsökt? Javisst men kan det tänkas??
Varför skramlade insuget innan?...det försvann när jag ändrade tomgången med skruven!
Användarvisningsbild
av Sparkz
När tomgången är låg och ojämn slår mätskivan ner mot stoppet, det är nog det du hör.
Gummikudden ska se ut (nästan, det här är en motorkudde) så här:
Bild
Ena änden gängad direkt i mängdmätaren, den andra sitter med en mutter i fästet.
Det låter som du har en skruv rakt igenom i stället?
Men det är nog inte den som är problemet... och inte ljuddämparen heller.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?