Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Han kanske vill slippa ifrån en vit bil?

Vad är det för färg på din 92a? Vatten eller lösningsmedelsbaserad?
av cool
Min är också vit.
Hur länge kan turbon hålla innan den rasar.
Är det någon risk att köpa den när den har gått så många mil som. 39 000 mil.
Användarvisningsbild
av sidhabo
cool skrev:Sitter och tvekar kan inte bestämma mig för vilket jag skall göra.
Turbon är inte bytt, Ingen extrautrustning finns på den som t.e.x el-hissar eller ac.
Är det värt ett byte?
Nej .... :|
Användarvisningsbild
av leifer
cool skrev:Min är också vit.
Hur länge kan turbon hålla innan den rasar.
Är det någon risk att köpa den när den har gått så många mil som. 39 000 mil.
Din vita kan dock vara lösningsmedelbaserad, 95an är nog helt säkert vattenbaserad.

Turbon kan hålla väldigt länge, beror mycket på, men typiskt är väl att den håller 15-20,000 mil. Så är den inte bytt en gång tidigare så kan den vara dålig nu eller på väg att bli dålig. Viktiga är väl dock att det inte läcker olja. En utbytesturbo kostar ca 6000 kr och jobbet några tusen (inkl diverse packningar), så ca 10,000 kr.
Användarvisningsbild
av leifer
Jo om man kan ställa bilen i ett garage en tid, ta loss turbon och skicka den, vänta på få den renoverad i retur. Men det priset bygger också på att det inte är nån större skada för då får man betala fullt pris i alla fall.
av cool
Det blev inget köp tvekade lite förlänge så han sålde bilen till en annan.
Funderar på att köpa en 850 istället, har en 940-92. Är det ett bra byte eller?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Jag köpte 850 -95 och gav 745 -88 till sonen. Väldigt nöjd hittills med 850n. Kolla tråden längst upp i forum för 850 om köpråd. Det gjorde inte jag innan jag köpte min 850 :oops: Men det gick bra ändå :mrgreen:
Men där får du många tips om vad du ska kolla efter INNAN du köper.
Användarvisningsbild
av leifer
850 är lite snålare och modernare än 940. 5-cyl är klart trevligare än den träiga b230. Bättre vägegenskaper. Räkna dock med lite höger underhållskostnader. Grundskicket är förstås A och O, oavsett bil.

Satsa gärna på en 94a, känns igen på att den har 5-bultshjul istället för 4-bults. Har bland annat längre kamremsintervall (12,000 mil).
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]