Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Rätt skall vara rätt ! - Helt korrekt, Sparkz!
fast "limp home" betyder väl snarast "Halta hemåt" :D
av metalHJ
Jag vet, det är en skam! Men i så fall har jag "haltat" runt i 1,5 år nu med kärran.... Har kört på det sk. "limp-home" läget sen jag köpte bilen! Kan ändå inte klaga nämnvärt på växlingen, eller att den skulle uppföra sig mer märkligt än någon annan automatväxlad bil från samma årgång. Visst startar bilen på 2'an vid normal gas, men trycker jag plattan i mattan petar han i ettan o far iväg. Precis som vid eco läget! Och kopplar jag in sport läge, trots felkoden växlar han snabbare och intensivare än vid eco. Så trots detta "limp home" läge, fungerar ju växellägena sport och eco men INTE vinterläget. Och av personlig åsikt kan jag inte anse vinterläget som dödsviktigt. Vid halt väglag handlar det om känsla och förutseende, inte om en massa elektronik som ska rädda kritiska situationer.

Så ärligt talat, vad är "limp-home" egentligen? Bara en formell benämning, eller en stor mekanisk skillnad i körbarhet av lådan?
av volvo944gl
gå till din bilveskstad och be dom kolla kontakerna till lådan. så löser dom nog det för en billig peng tror jag.
Användarvisningsbild
av sidhabo
limp home på min Chrysler var att den låste på 2:ans växel. Den blev inte så körbar i längden .... mer än att man tog sig hem. Men har inte koll på ifall Volvon har motsvarande limp home.
av metalHJ
volvo944gl skrev:gå till din bilveskstad och be dom kolla kontakerna till lådan. så löser dom nog det för en billig peng tror jag.
Om kommentaren var riktat mot mitt inlägg har jag full kunskap själv att lösa problemet. Jag har bara vart för jävla lat att orka bry mig, bilen är ju fullt körbar utan komplikationer :)
sidhabo skrev:limp home på min Chrysler var att den låste på 2:ans växel. Den blev inte så körbar i längden .... mer än att man tog sig hem. Men har inte koll på ifall Volvon har motsvarande limp home.
Kan uppebarligen inte vara så på Volvo eftersom att dom tycks växla i stort sett som vanligt... För jag vill nästan inbilla mig att detta med limp home är något uttryck man använder, men i själva verket vad gäller Volvo verkar det inte vara något "speciellt" system som skulle blocka lådan eller försätta den i något nödläge. Spärra vinterläget är det enda konkreta jag vet att systemet gör! Dock väldigt tacksam om någon vill fylla på information :)
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]