Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av noniz
Tja!
Finns det nån här som kan lägga upp bild/bilder på hur man ska löda om spridarrelä och bränslerelä.

Tacktack!
Användarvisningsbild
av noniz
Halloo!
Ingen som har bild på hur/vart man ska omlöda på bränsle/spridarrelä till 740 ?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Vad är problemet ? Vet du inte var reläet sitter ? Principen är ju densamma som för länken till 850n du fick.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Se där, jag hade en bild... Det som är inringat med rött är reläspolarna. Även om bilden inte är helt skarp går det att se att lödningarna är lite dåliga. Som en ring runt stiftet. Såna ska du löda om.
Bild

Eller är det själva lödningen som är problemet?
Använd en lödkolv på runt 50W. Det är ganska stora klumpar mässing i själva stommen på relät som leder bort värmen, så det är lätt att få en kallödning. De som är inringade på bilden är bara små stift, men de flesta andra lödningarna har mycket massa på andra sidan.
Ta bort det gamla tennet med tennsug eller fläta. Sätt lödspetsen mot ena sidan pinnen, och gå på med tennet på andra sidan. Tennet ska smälta mot pinnen, inte lödspetsen. Då vet du att det är varmt nog.
Användarvisningsbild
av noniz
Tja!
Kanon, tack för bilden.
Men jag undrar vilket relä är det på bilden - spridar eller bränsle relä ?
För det är spridar relät jag grunnar mest på.
Bifogar bild på mitt spridar relä,
så får ni gärna ringa in vart jag kanske behöver löda om.

Bild

Bild

Tack för hjälpen så länge!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är iaf en punkt på den fyrkantiga delen i mitten som är dålig. Den på den smalare till höger spelar ingen roll, den är inte kopplad till nåt annat. Men ta de fyra uppe i vänstra hörnet också, de som går till kontaktstycket. Å andra sidan, det är ju inte många lödpunkter, gå över allihop...
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]