Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av noniz
Tja!
Har vart iväg och fått tankpumpen uppmätt nu idag.
:cry:
Och det visade att antingen så är det ett kabelbrott,
eller så är pumpen på väg och pensionera sig.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Låter lite konstigt ifall du överväger kabelbrott. Då borde du väl inte höra pumpen alls. Om pumpen surrar skulle jag känna mig hyfsat nöjd ... Vet du vilket värde det blev vid mätningen av pumpen ? Grejen är ju att det är rätt bökigt att byta tankpumpen (= dyrt ifall man anlitar nån annan). Så om den surrar så skulle jag ju inte ge mig på den som första alternativ.
När min pump i tanken var helt kass, hade jag inga problem med att starta. Men det kan ju bero av kombination med andra saker ... halvrisig huvudpump, tryckregulator? ..., insprutrelä/spridare.

Du kan ju ta loss ett stift när den inte startat på ett tag, och kolla ifall det är snus-torrt eller inte. Så du får en hum om vari problemet består. Ingen soppa ? Problem med tändning eller nåt annat ?

Enkel udda test. Om den inte startar. Skruva av tanklocket och se ifall det blir nån skillnad.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Uppåt, framåt, mitten, i motor-rummet. Bensin slang från tanken in och ut går till spridarna.
Användarvisningsbild
av noniz
Tja!
Tror problemet är löst nu.
Var till skroten och fick mig ett nytt spridar relä,
och när jag testade det så nog tyckte jag att bilen blev mer lätt startad :)
Så nu avvaktar jag och ser hur detta bär sig.

Men tusen tack för all hjälp!!!
Användarvisningsbild
av noniz
sidhabo skrev:Längst fram till höger i motor-rummet finns en jordpunkt. Bl a för sprutar reläet. Kolla där. Gör stålrent och skruva dit igen. Även sprutar-reläet är känt för kallödningar. Byt från skroten, eller löd om. Reläet sitter vid expansions-kärlet för kylarvatten.
Menar du plåtbiten som har 4 kabelskostift på sig ?
Användarvisningsbild
av noniz
Tja igen!
Provade att slipa på jord plåten höger fram i motorutrymmet.
Men det gjorde ingen skillnad.
Men nu när tankmätarn har vandrat ner till kvarts tank så har bilen blitt mer segstartad.
Så det lutar väll åt att man får byta tankpumpen ändå :(
Användarvisningsbild
av sidhabo
M, kanske är pumpen ... Du kan ju testa att ha en kompis som lyssnar i tanken när den är kall och du har startproblemet. Kan ju va att pumpen står stilla mest när den är kall ...
Användarvisningsbild
av noniz
Tja igen!
Den är lika seg startad varm som kall.
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]