Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Iznogoud
Hej!

Jag har en väldigt seg 740 GL -90. Man får pressa upp den till 160km/h. Mer går den inte. 140km/h är typ "standard" på min bil.
Mycket irriterande.

Sen drar den väldigt mycket soppa... På en fulltank (60liter antar jag?) så är soppan slut efter jag har kört ca 45-50mil. (Använder mig av trippmätaren).

Vad kan felet vara?
Lambdasond, tändstift och luftfilter är bytt men ingen skillnad. :(

Ett till problem jag har är att hellyset inte fungerar. När jag slår på helljuset så slocknar lyset helt. När jag slår av helljuset så tänds halvljuset. Jag har testat med 2st andra "spakar" men utan resultat. Jobbigt när det börjar bli mörkt :S

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av sidhabo
Kolla felkoder för segheten.
Använd "Sök" längst upp till höger, och sök på "helljuset 740" . Så får du en hel del trådar att kolla på.
av Morix
Anliggande bromsar?

Mina är helt slut och ligger på lite, Min drog 0.8 ungefär förut. nu drar den mycket mer märker jag.
Användarvisningsbild
av Hanson
Hade ett liknande problem på en -89 och då var det bromsarna. Fast så slö som din var den nog inte. På samma bil hade jag även din typ av ljusfel, men då var det knappen som det var glapp i (klassiskt Golf-fel). Vidare hoppade 5:ans växel ur av sig själv i högre farter, men det är en helt annan historia.

Förresten. Sorry, om jag kastar olja på elden, men jag tror nog att bränsletanken på 75 liter som på 940. Vilket innebär att din pärla drar ännu mer än du kanske räknat på... :roll:
Volvo car UX

Har varit i kontakt med Volvo om detta och att jus[…]

Läckage koppling v70 II

Tack för svar, är just den frågan […]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]