Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av caddy
Hej

För att göra en lång historia kort, gå direkt till frågorna! :D

Hann knappt ställa på och försäkra bilen efter att ha bytt bakaxel förrens nästa grej paja på denna fantastiska bil !(har ägt bilen drygt 2år och hunnit köra med den ca 1,5 vecka sammanlagt, resten av tiden har den varit trasig på ett eller annat sätt!) :|

Hann provköra bilen en gång igår samt köra till jobbet imorse, sen när jag skulle åka hem, då vägra den starta!
Pilla lite på tändkablarna så att de satt i ordentligt men det hjälpte inte. Sen höll jag på frånochtill i ca 10min och körde runt startmotorn. Sen helt plötsligt starta den bara utan vidare och gick som vanligt. Ville här förstås åka raka vägen hem för att slipa mer strul med bilen men jag hade ett möte direkt efter jobbet med min komvux-syo som jag var "tvungen" att gå på så jag åkte dit istället.

Efter mötet tänkte jag, ja nu lär väl bilen inte starta alls, men den starta direkt! Sen när jag kom hem till mitt lilla trånga enbilsgarage då gjorde jag missen att jag slog av tändningen för att få ur nyckelknipan där nycklarna till garaget satt. Öppnade garagetporten,satte mig i bilen och försökte starta men självklart vägra den då, och där blev jag ståendes i 10 minuter till med bilen 2 meter ifrån mitt garage mitt i bostadsområdet med alla som glor från sina balkonger medans jag jag försökte starta :oops: . Sen försökte jag knuffa in den men det är en stor kant som omöjliggjorde att jag skulle lyckas med detta själv. Men som tur var kom det snart en granne och hjälpte mig att "gunga" in bilen i garaget.

Har kommit fram till så mycket som så att man inte kan höra någon pump när man slår på tändningen.

Hur somhelst så har jag kollat runt lite här på forumet (tack för tipset emwtur!) och kommit fram till att felet med stor sannolikhet är kopplat till någon av följande delar: bränslepump (-en/arna), bränslerelät eller de komponenter som sitter på expansionkärlet under motorhuven.

Kommer inte ihåg ifall jag har en eller två pumpar men jag utgår ifrån att jag har två stycken.

FRÅGORNA

1. Det som kallas "Bränsleinsprutning CI alt LH-jetronic alt Regina" på denna bild

http://www.adde.dk/manualer/relaplacering.jpg

är det detta som är bränsle-relät?

2. Vad är det för (i mitt fall 2st) komponenter(relän?) som sitter på expansionskärlet?

3. Vilken är huvudpumpen, den som sitter i tanken eller den som sitter under bilen?

4. Vilken pump är det som man normalt sett kan höra när man slår på tändningen?

5. Kan jag genom att läsa av felkoder ta reda på vilken del som är trasig?

6. Vilken del borde jag börja med att kolla? Bränsle-relät, reläna på expansionskärlet, förpumpen eller huvudpumpen?

MVH Caddy

tacksam för svar
av Vovlo_Henrik
1. Relät märkt E är bränslerlät, ett vitt relä
2.Det ena till spridarna det andra till ABS
3.Den under bilen
4.Lättast är nog att lyssna genom tanklocket
5.Kanske, felkoderna registrerar inte alla fel men bör kontrolleras innan du börjar felsöka på annat vis
6.Börja med felkoder, sedan med att kolla om det är tändning eller bränslefel, startar bilen på startgas så ligger felet på bränslesidan och du kan utesluta tändning återkom efter detta test så finns det många på forumet som hjälper dig att lösa ditt problem :-)-)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Lite rättelse...

Till en början, så är bränslerelät en högst trolig felkälla (i ditt fall)...

Punkt 2: Det ena är ett s.k. radioavstörningsrelä (spridarrelä) och det andra är ett s.k. bortkopplingsrelä för AC.

Punkt 4: När man vrider tändningen från läge 0 till 2 så kan man höra huvudpumpen (under bilen) surra någon sekund.
av caddy
tack för svar, ja det verkar troligt att det är b-relät som du säger...

ja hann fippla lite med bränslerelät i fredags innan jag åkte till landet och det verka som om pumpen gick igång när man slog på tändingen ifall man bara hade bränslerelät "halvt" nedtryckt (istället för hela vägen ner)där den ska sitta. Alltså verkar det vara nåt med relät som är fel, har filat på kopparstiften, lödit om lödningarna samt sprayat de rörliga delarna med 5-56 nu, får se om det hjälper eller stjälper? Har även köpt en ny i reserv (biltema) ifall min inte skulle fungera nu. Ska dit och prova nu!
Volvo car UX

Har varit i kontakt med Volvo om detta och att jus[…]

Läckage koppling v70 II

Tack för svar, är just den frågan […]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]