Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

När jag kommer upp i över 70 så kommer dessa rattvibrationer som varar i 5 minuter max,sen så försvinner de och bilen går hur fint och mjukt som helst.Om jag sänker farten under 70 så kommer de tillbaka sen igen när jag kommer upp i 70 igen och varar i 5 minuter igen men efter dessa så går bilen fint igen sen.Jag har haft problemet i 4 månader och kollat på skivorna,bromsarna,bytt hjul,gjort hjulinställning och så men ingenting har hjälpt.Vid 2 tillfällen hällde jag i insprutningsrens i tanken och då försvann faktist problemet 1 månad men återkom sen tillbaka fast jag hade sånt i tanken kvar.Vad kan det vara för fel på min bil?
Känns det bara i ratten eller i hela bilen? Om du frikopplar när det vibrerar och låter motorvarvet sjunka till tomgång, slutar det eller fortsätter det att vibrera?
Det låter nästan som trolleri. Du menar alltså om du drar upp i 110km/h så har du nån form av obalans ett par minuter som sen försvinner och kommer tillbaka först sen du varit under 70km/h?

Om du ligger kvar i 110 kommer dom aldrig tillbaks?

När dom försvunnit och du kör i 110 och låter farten sjunka BARA genom att rulla INTE BROMSA
och sen gasar upp igen, vibrerar det då? Det bör det inte kunna göra.

Min tanke var att om du bromsar så slår sig en skiva pga värmeutvecklingen och blir skev. Efter en stund har den svalnat igen och rätat sig lite.

När du har vibrationer, förstärks dom om du lägger vänsterfoten lite på bromsen? Isåfall har du problem med en skiva.
Ja,det stämmer att det inte kommer tillbaka om jag ligger kvar i 110.Jag har inte testat att låta farten gå ner under 70 bara genom att rulla och inte röra bromsen och sen gå up till 110.Ska också testa imorgon att lägga vänster fot lite på bromsen när det vibrerar och se vad som händer.Jag återkommer imorgon,jsl.Tack för hjälpen.Din teori är mycket trovärdig,men kan bromskivan verkligen bli skev och rätta sig igen så fort?Detta är nästan mera trolleri än det som du kallade för trolleri.För då skulle inte vibrationerna försvinna under 1 månad då jag hade medlet i tanken.Men,men,man vet aldrig.Jag återkommer.
Jag vet inte, bara spånar friskt men eftersom det inte försvinner när du frikopplar följer det inte motorvarvet och bör då inte ligga där. Det känns ju också bara i ratten vilket borde tyda på ngt hjulbaserat.
Har suttit och tänkt mycket på dina teorier.Var ute och testade nu.Först körde jag ute på landsvägen utan att röra bromsen alls innan och kom upp i 100 utan minsta vibrationer men bromsade ner under 70 och ökade sen till 100 och då kom de vib. tillbaka i 5 min och försvann sedan.Släppte gasen ner till 60 och ökade sen till 100 utan att röra bromsen och inga vib denna gång.Så nu vet jag att det är skivorna fram som orsakar det.Men det är konstigt att de kan bli normala igen på 5 min när de kallnat i farten och bli lite ojäma när man bromsar lite.Men du hade rätt js1.Jag tackar dig.När man tar av hjulet och kollar de så är de helt ok,nästan nya.Därför var jag skeptisk i början.Tack,än en gång.
Ok, kul att höra.
Att skivorna är nästan nya behöver inte vara nån garanti. Vet du vad det är för skivor? Jag hade en biltemaskiva en gång som slog sig ganska snabbt, fick byta igen sen inga problem.
Har du byt själv? Gjorde du navet kliniskt rent innan du monterade skivorna?
hur var det ned oken och glidpinnarna fram - går allt lätt och fint.
JAG gissar att du har en kombination av LITE skeva skivor och ok som inte riktigt släpper skivan.
efter 5 min har du helt enkelt slitit av så mycket på beläggen att bromsarna inte ligger på längre.
testa att köra bilen så att det vibrerar bara i 4 min - stanna försiktigt ( helst motorbroms och till sist handbroms ) och känn om skivorna fram är varma och om båda är lika varma ?
/emwtur
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]