Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740glll
Har en 740gl -88 som stått kanske 6 mån. Startade idag utan problem. På väg hem dog den 3-4 ggr men startade igen.. Men sista gången startade den inte! Vi hann konstatera att den får bränsle men ingen gnista! Tips på vad som kan vara fel? Ska kolla mer på det imån! Blev för mörkt nu ikv:)

MVH
av volvo740glll
Om varvräknarn inte rör sig när man kör på starten, kan man då konstatera att det är hallgivaren som e kass? Har nämligen ingen impulsgivare eller va de nu heter:)???
Användarvisningsbild
av emwtur
Man kan nog inte "konstatera" det är hallgivaren , men den är alltid högt på "misstänkta" listan !
- kolla att kablaget till den är helt !
/emwtur
av finnflyer
Läste här på forumet om hur kolla impulsgivare o hallgivare. Har man kollat att tempgivarna är ok återstår inte mycket mer än impuls och hallgivare. Rör sig varvräknaren kan det vara impulsgivaren. Är däremot varvräknaren död, är det sannolikt hallgivaren. Denna teori grundar sig på att den inte tänder. I sista led kan det vara ECU:n. Men det verkar vara sälsynt. Lycka till.
av Vovlo_Henrik
Glöm inte att det sitter en tändmodul på innerskärmen vid luftfiltret, kan vara värt en koll innan du ger dig in på att byta hallgivare :-)-)
av volvo740glll
Lånade en kompis tändmodul igår! Startade på ett kick! Har skaffat en beg idag! Får bara hoppas den går nu utan att den dör:)
av Strider
Kapar lite i denna tråd :)
Om tändmodulen går sönder på en gång efter byte igen, vad kan då vara fel?
Polarn böt tre st innan vi gav upp.
Alla fungerade å fick bilen att starta men bara en gång :(
740 gl -88A B230E
av Vovlo_Henrik
Strider skrev:Kapar lite i denna tråd :)
Om tändmodulen går sönder på en gång efter byte igen, vad kan då vara fel?
Polarn böt tre st innan vi gav upp.
Alla fungerade å fick bilen att starta men bara en gång :(
740 gl -88A B230E
Det var inte så att bilen gick bara för att ni rört kablarna?? Glappa anslutningar eller liknande ??
av Strider
Bilen går bra när man bytt tändmodulen men som sagt, bara en gång innan den pajar igen.
Vi ska pröva byta fördelare databox å modul en gån till för att se om det inte blir bättre.
Jag skrotar en fullt fungerande -88B så vi ska ta de delarna och prova med.
(Rost döden tyvär om någon undrar)

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Läckage koppling v70 II

Hej på er! Har precis lyckats lokalisera en[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]