Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ahlgrensbilar
Det hela har utvecklat sej så att ytterligare ett problem har tillkommit.
Numera kan jag åka max 2 mil sedan är all ström borta.
Hem å ladda sen 2 mil...osv osv...nu har jag bara provat 2 ggr..men trenden håller i sej :shock:
Det börjar med att instrumenbelysningen blir svagare..sen stannar stereon..sen glöggar halvljusen...sen hackar den när jag gasar...sen stannar den helt :-(O)
av lennart lundberg
Hej Ahlgrensbilar!

Att bilen stannar efter ett par mil tyder på att den inte laddar och har du dessutom halvlyset på så drar även det ur batteriet.
Har du ett digitalt mätinstrument så mät över batteriet och titta vad du har för spänning utan att motorn går, spänningen bör vara ca 12,4 –12,7 Volt = laddat batteri. Starta bilen och ha ca 1500 varv på motorn, mät spänningen igen och se om du har någon skillnad. Då ska du ha ca 14,0 – 14,2 Volt. Får du ingen skillnad så är det förmodligen generatorn eller laddningsrelät som är trasigt.

Lennart 960
av Kena
Eller plocka bort alla onödiga lampor. Som sagt ovan så är det ingen storförbrukare som tjuvar ström. Tar det 2 dgr är det typ 10 wattslampa, och det måste ju vara någon lampa som kan lysa även när du tagit ur nyckeln.
Användarvisningsbild
av Crille
Kena skrev:Eller plocka bort alla onödiga lampor. Som sagt ovan så är det ingen storförbrukare som tjuvar ström. Tar det 2 dgr är det typ 10 wattslampa, och det måste ju vara någon lampa som kan lysa även när du tagit ur nyckeln.

Men efter Ahlgrensbilars sista inlägg om att den stannar även när han kör, så lutar det åt problem med generatorn.
Om jag läste rätt i första inlägget så är generatorn bytt, var det till en helt ny?
om generatorn fungerar som den ska så finns det inget som kan dra ur ett batteri på 2mil utan att säkringar skulle gå sönder, även om något vart kopplat förbi säkringarna så borde det börja ryka från kablaget
av Kena
Ahaa, missade att vi var inne på sida 2. Jag läste bara sida ett, men nog verkar det vara nått med generatorn, laddningsreläet?
av DDD
Jo det låter som att du har ett generatorfel. Är det en bosch eller denso generator? Är det en denso kan du enkelt kolla eller byta kolen för att se om det hjälper. Du kan ta kol från en S/V40, många av dem har denso generator.
Testa att mäta strömen från generator till batteri när bilen går på tomgång om det är ok så låt bilen stå en dag eller ett par timmar och därefter mäter du strömmen i batteriet.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Har du kollat + kabelns anslutningar så att de är fina och inte ärgiga, samt
- kabelns anslutningar.
av lennart lundberg
Hej!

Mät spänningen det är nog lättare. Mät hur många volt du har över respektive pol + /-. Är batterit OK så ska det vara ca 12.7 Volt. Starta motorn och ha ett varvtal på ca 1500 varv, mät igen och nu ska spänningen ha stiget till cv14, 0 – 14, 2 Volt.

Lennart 960

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Läckage koppling v70 II

Hej på er! Har precis lyckats lokalisera en[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]