Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av finnflyer
Efter att ha bytt vattenpump startade bilen fint,men gick endast 1 minut, sedan tvärdog den. Provade starta, men samma inträffade efter ca 15 sek. startade igen för att stanna nästan direkt. Sedan dess är den helt död. Jag har två 745:or och har kunnat felsöka relativt enkelt. Bara byta misstänkta delar mellan bilarna. Hade ingen tändning och därmed ingen bensin, men efter att ha bytt hallgivaren, fick jag båda. Men nu startar den inte, infacto inte en tändning. Trodde jag vänt axeln, som rotorn sitter på, fel. Den kan dock bara sitta på ett sätt, så den sitter nog rätt. Har en teori om att kamremmen hoppat över ett par kuggar, den är nämligen mycket sliten. Kan det vara spridarna som spökar? Att de står helt öppna av någon anledning. Hur kollar man dem?

Tack på förhand
Erkki
av finnflyer
Hej hej. Kollat spridarna och de har fullt tryck. Återstår fortfarande om kamremmen bara kan hoppa över och ställa allting fel. Håller precis på med att demontera remmen för att kunna ställa den rätt enligt böckerna. Skriver igen när jag vet mer.

E
av finnflyer
Jajjamen, visst sätter jag dit en ny. Den här är inte bytt på mycket länge och full med torrsprickor. Det skall ju vara tre markeringar på den, men på denna var det bara två, och det gick inte använda ens använda den till att kolla om motorn stod rätt. Jag har ett bra tryck på munstyckena, men kanske den inte får tillräckligt med luft. Dock provat med filtret av och den startade ändå inte. Kanske något spjäll? Allt detta efter att ha bytt vattenpump...
Ny rem imorgon. Sen får vi se.
av finnflyer
Det var så länge sen jag bytte rem sist så jag kommer inte ihåg...kamaxelns hjul har en markering som ska lina på remmen och den andra stora (som jag inte kommer ihåg namnet på) ska göra likadant. Om jag inte har en markering att sikta in den på remmen, hur ska man då hitta rätt läge? Det undre drevet är givetvis i läge då kolv 1 är i ÖD. Kanske sitter det ett märke i remskyddets kant? Glömde kolla det. Ska göra det i ljuset imorgon. Tack ändå.

Erkki
Användarvisningsbild
av Jocke S.
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf
Där finns råd och tips för att byta kamrem. Så skit i remmens markeringar, det blir bara fel om man försöker med dom.
Det viktigaste (i ditt fall) är att hjulet längst upp (på kamaxeln) och hjulet längst ner (på vevaxeln) lirar emot kåpan (bakom dreven). Bilderna i länken visar... :wink:
av finnflyer
FIXAT!!! Problemet var att när jag bytte hallgivare så satte jag inte tillbaka låspinnen på samma plats som den ska vara. Det sitter en låsring, med pinnar som sticker ut, dessa pinnar passar i fördjupningar i kamaxeln och ser till att axeln driver runt rotorn i fördelaren. Den går bara att sätta på ett sätt, för att garantera att tändlägena hamnar rätt. Men om man plockar av denna låsring så måste den givetvis sättas på samma plats igen. Jag såg helt enkelt inte att pinnarna på ringen var förskjutna från centrum på ringen. Den löpte fint på sprinten, och jag antog att den skulle göra det för att passas in enklare. Därför var det inte uppenbart att den skulle sitta på ett visst sätt. Jävligt klantigt att inte kolla bättre. Jag fattade att inte tändlägena stod rätt när soppan sprutade och jag hade tändning och antog att kamremmen hoppat. Det hade den inte, men nu blev både rem och spännare bytta. Båda var helt slut. Remmen var mer sprucken än hel...Nu återstår ställa in ventilerna. En knackar lite väl, så alla ska få en justering.

För övrigt var denna reparationsomgång den största hittills för min del. Denna bil har varit uppe på tapeten innan här på forumet. En del återstår av alla problem jag haft med denna. Skorrandet i hela bilen vid hastigheter över 40 km/h tex. Men det är inget som stör vid körning inne i byn, där denna rullar mest.
Sidan med bilderna jag blev tipsad av Jocke om var mycket bra. Haynes hänger inte med där. Suveränt! Tack för tipset.

Erkki

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Läckage koppling v70 II

Hej på er! Har precis lyckats lokalisera en[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]