Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Jag har för inte så länge sedan bytt HAL(L)-givare på tjejens bil. Efter ett par veckors användning stannade bilen när hon var på väg till jobbet.

Provade att starta på plats, men det "kändes" som att bilen fick dåligt med soppa (mer än halv tank kvar i bilen). Så vi bogserade hem och jag rengjorde spridare, bytte tändstift, tändmodul osv, utan framgång. Kollade på bränslepumpsreläet, och det såg mer än lagomt "bränt" ut. Stoppade tillbaka det och då startade bilen. Nu fungerar bilen som den ska men...

Problemet nu är att när jag vrider på tändningen så "surrar" inte bränslepumpen under stolen (bygger inte upp bränsletryck?). Men bilen startar som den ska, MEN den har fasligt hög tomgång första 2-3 minutrarna (ca 2-2500 rpm) och den går inte ner i varv pga att motorn blir varm, för då jag stänger av bilen och startar igen (då motorn är varm) så blir det samma höga tomgång i 2-3 minuter.

// Kan meddela att det verar som att den efter 2-3 minuter endast vill gå på 3 cylindrar, därav det låga varvtalet. Var kan man börja felsöka enklast? Stift, mäta tändkablar?

Någon som har en känsla om vad som kan vara problem?
Vovlo_Henrik skrev:Vart var det bränt?? Kolla under säkringscentralen om det är bränt där oxå :???: Annars får du börja mäta dig fram om du har tillräckligt med ström till pumparna :wink:
Det var lite bränt på 2 av stiften på reläet (minns inte vilka) och ganska bränt på plattan där den sitter också, men det skall vara kontakt på alla stift nu iaf.
Jo, jag hade loss pumpen och den fungerade (kopplade den framåter på ett batteri). När jag satt i reläet så hade jag 12-13 volt fram till pumpen också. Så jag antar att det är ok.

Någon som vet var/hur bilen känner av att rätt bränsletryck har uppnåts? Är detta inbyggt i pumpen, eller sitter det någon givare någon annanstans?
Det är bränslepumps reläet som bestämmer hur länge pumpen ska gå alltså bygga upp tryck.
Sitter inga givare eller dyligt mer än bränsletrycksregulatorn som ger rätt tryck.
Bilen stannade idag, med samma symtom som sist; Tände till litegrann, men sedan död. Stoppade i ett vitt bränslepumpsrelä fram och tillbaka, och då lät det som att bränslepumpen startade, men med det gröna bränslepumpsreläet så vill inte pumpen fungera. Reläet "slår till" i några sekunder när man vrider på tänningen, men jag antar att ingen ström kommer fram till pumpen. Ska kolla pumpens jordning imorgon, och ev. jorda direkt i karrossen.

Någon som har den minsta aning om vilka stift som ska ha spänning och inte vid reläet, beroende på tändningen är av eller på? Som det är nu har jag spänning på nr 87 (tror jag att det var) men kan jag bygla på pnågot sätt och se om det är i tändningslåset det spökar?
Har nu felsökt och fixat lite:

Bytte ut den smälta relähållaren och satte dit "nya" (bättre) kabelskor.

Reläet "slår till" i några sekunder när jag vrider på tändningen, och verkar fungera som det ska i övrigt. Frågan är om pumpen får tillräckligt med ström.

Stämmer det att stift nr 87 från bränslepumpsreläet (rosa kabel) går till pumpen som sitter under förarstolen?

Funderar isf. på att dra ny anslutning till den så att den är ok.
Ok, har satt i ny tändmodul nu, så den ska iaf inte spöka.

När jag vrider på tändningen nu så laddar bränslepumpen iaf. Däremot så tänder bara bilen till någon sekund för att sedan dö igen.

Någon som har den minsta aning om vad detta kan bero på? Var skall jag börja felsöka?

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Läckage koppling v70 II

Hej på er! Har precis lyckats lokalisera en[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]