Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av roarrr
Kanske någon av Er som vet vad det kan vara för fel, när pilen som lyser när man låser bilen i 3:an, inte släcker vid start. När man kommer upp i 100, så varvar det friskt, och jag trycker många gånger på den lilla knappen bak på växelspaken, och till slut, så släcks lampan, och bilen växlar normalt. Jag kan några gånger trycka hundratal gånger, innan den släcks, mycket irriterande. Kanske några här inne som har upplevt det samma, och vet vad som händer ? Jag har en teori, att knappen på spaken kortsluter, och inte släpper strömmen, men.....
Användarvisningsbild
av sidhabo
1 Jo de kan ju vara fel på knappen. Plocka loss och kolla kontakter. Kolla elschema vart sladdarna tar vägen från knappen. Lite elscheman här, en bit ner på sidan

http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm

2 Eller nåt fel med lådan, styrningen. Märker du nån skillnad när bilen är varm eller kall ? Typ att det kanske försvinner när den blir varm ... oavsett hur du trycker på knappen. Jag hade en Mazda som betedde sig sådär. Gick aldrig i högsta växeln när den var kall. Den gick till skroten innan jag orkade bry mig :|
av Stan
Det finns är väl ett relä som styr överväxeln om jag inte missminner mig, kan vara det som trilskas....
av forsen
Vad skulle kunna gå sönder? Vid normal drift, byglar relät mellan stiften 15 och 87. När man trycker på knappen (så lampan "pilen" tänds) så frikopplar man byglingen istället...
Skulle något hända om man byglade med en kabel mellan dessa klämmor i relähållaren, så skulle detta ha hänt för länge sedan med relät isåfall. :wink:

Trasigt relä (eller fel på relästyrning) = Ö-växel aktiv, pil lyser.
Borttaget relä = Ö-växel aktiv, pil släckt.
Byglad reläsockel (klämma 15 och 87) = Ö-växel inaktiv (normalläge), pil släckt.

Så här har jag gjort det funkar alldeles utmärkt. Alltså ta bort relet och bygla mellan 15 och 87 fast jag har en 740 och jag vet inte om det är samma men det borde ju vara det som det låter. men leta lite bland trådarna så hittar du de kanske. Blå text är citat får inte till de riktigt!!!
Häls Peter :roll:
av roarrr
Bra Peter, nu skall jag ta och testa, många behöver ju inte att låsa 3:an, utom vid tunga släp, eller massiva husvagnar. Tackar ...kommer med rapport.

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]