Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hagiz
Hej!

Min V90 drog förra året med samma däck / samma utförande 0.9-1.0l/mil när jag pendlar till och från jobbet. Har 4 mil enkel resa, dvs. 8 mil om dagen. Bilen har B6304S2 med 4-steg automat. Kör BARA långfärd i 70-90km/h. Nu ligger förbrukningen på 1.1-1.2 och jag har fräscht luftfilter och nya stift, har motionerat broms oken så inget ligger på. Luktar mycket bensin när man kallstartar den så frun klagar, men ryker inte eller nått annat. Har kollat så jag har inget läck under bilen utan varje droppe slurpas upp.

Har kollat i OBDII med VOL-FCR, får inga felkoder.
Några ideer för att få den snålare igen? Det kostar allt några kronor om året att ha den törstig!

MVH Rickard
av Hagiz
Hej!

Tack för svaret

Visst fettar han på med bränsle, körde idag 100% E85 för att prova denna teorin. Lite tjurig att starta men sen körde jag non-stop till jobbet som vanligt utan att motorstyrningen lös eller att gången blev för snål vid pådrag. Termostaten har jag inte kollat eftersom mätaren står spikrakt upp! Frågan är om det är en givare någonstans som man måste mäta med multimeter, istället för att förlita sig på att styrelektroniken skall larma.

SEN OM NÅGON VET VEM SOM STAL MIN V90 BAKRUTE TORKARE I LAHOLM NATTEN TILL TISDAG SÅ HÖR AV ER! DEN JÄVLA EPA-RAGGAREN SKALL FÅ BETALA MIN BAKRUTA PGA. SPRICKAN + TORKARMEKANISMEN + SJÄLVA ARMEN! :-(O)

Lagom glad idag ...
Användarvisningsbild
av erikn
Nu vet jag inte hur det är på 6:orna, men på B230 är det i alla fall olika givare till styrboxen och till mätaren. Om det är lika på den där så måste du mäta den.
av Hagiz
Hej!

Man börjar ana oråd när man kan etanolkonvertera genom att bara byta pumpnummer på Statoil :)

Tack för tipset! Skall bara jaga tag i ett elschema så jag vet var jag skall börja leta någonstans. Några tips på var man kan hämta hem sådana?
av I.H.P
Du har bara en givare som sitter på termostathuset nedanför termostatlocket.
Motorstyrningen blir garanterat knas om tempgivaren ger fel värde.
//Björn
av Hagiz
Hej Björn, då borde tempmätaren också vara knas?
Hur är det med LMM, måste bilen rycka när den är kass?
Jag är lite inne på att någon av lambda sonderna gett upp, vad jag hört så "larmar" inte varningslampan om en av dessa (vet inte vilket) slutar fungera.

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]