Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bangbang
Hej, hej.
Blir stolt bilägare i juni då vi får överta svärfars reservbil (som han haft i tre månader mellan två tjänstebilar). Det är en dokumenterat välskött 744 GL, årsmodell -88 och vi tänker inte plöja ner en massa energi i åket, men en sak vill jag gärna få fixat: Läckande kylarvätska.

Kylarvattnet försvinner och det verkar tränga fram under förarsidans golvmatta. Vad jag förstår sitter värme(och kyl-?)paketet framför pedalerna, typ. Så då verkar det ju förståeligt. Men vad gör man åt det…?
Har sökt lite på forumet och någon nämner ”kranen för varmvattnet” om mattan är fuktig till höger om gaspedalen – vilket ju stämmer i vårt fall.
Svärfar har kört två månader dagligen och nu börjar det sina, så där är väl inget stort läckage vad jag förstår. Men man vill ju gärna få det fixat.
Så, är det nån som har ett förslag på åtgärd? Och vad det kan tänkas kosta? Vi kommer inte att göra det själva…

Vi har även en icke fungerande tankmätare, men vad jag förstår är det ett mycket vanligt fel på serien och dessutom dyrt att reparera. Så vi skiter nog i den och gör som alla andra – kör på trippmätaren med en dunk i skuffen! Eller kan man fixa't till en rimlig peng tro?

Tack och bock!

(Ursäktar mig på förhand om det här är en vanligt förekommande fråga, men jag fann bara en riktig tråd i ämnet - som inte gjorde mig helt klok.)
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej!

Det verkar som dom två vanligaste felen finns även på din bil :)

Tyvärr är enligt min egen erfarenhet värmepaketet rätt dyrt att byta, pga av att man får riva ner i princip hela mittkonsollen för att komma åt det. Och det är byte som gäller, för så vitt jag vet så är det inte möjligt alla laga. (men jag kan ha fel).

Nu minns jag inte exakt men jag tror att du får ge omkring 4 - 6000 för ett byte av värmepaketet. Det var iaf där någonstans jag hamnade när jag bytte mitt.

Tankmätaren vågar jag inte svara på hur man lagar, men prova att söka runt lite. Det finns massor av trådar om just den.

Lycka till!

/Ticken
Jag tror nog din värmekran läcker, lossa panelen under ratten och kolla hur det ser ut kring kranen den sitter strax ovanför gaspedalen något till höger :wink: Tankmätaren fixar man själv för en billig peng men har du inte möjlighet till det så kanske du har någon bekant som kan kolla det åt dej? misstänker att det är dyrt på Volvo eftersom de byter delar istället för att laga :???:
av Bangbang
Tack för snabba svar, herrarna!

Jag har kollat på lite andra forum också och vad jag förstår är det olika symptom på problem med själva värmepaketet och den där kranen? Jag hoppas att det är den sistnämnda som krånglar, för då verkar det ju vara ganska lättfixat.
Läste även nånstans att det rekommenderades nån slags tätningsspray (Bar's leak eller nåt), men det kanske inte har med mitt problem att göra alls?

Och Henrik; har du någon länk till en tråd där man behandlar frågan med tankmätaren? :roll: (Eller... det är väl bara att Googla det med...)
Byte värmekranen nyligen på min 740 köpte den på meca då orginal kostade lite för mkt tyckte jag, dom ville ha typ 800 eller nått liknande kommer inte riktigt ihåg det var iaf så mkt så ja köpte en på meca iaf :roll: Dom tog 280kr för en.
Var väl ganska smidigt att byta dock lite trångt. :wink:
av grizen
Jag drabbades också av problemet med glykol under mattan, dock på en 940. Men tyvärr var det inte värmekranen som hade gett upp, utan själva värmepaket som hade en läcka. På Volvo skulle man ha 8000 spänn för att byta detta, den mesta kostnaden var arbetet. Trots att jag i princip aldrig skruvat med bilar gav jag mig på att byta värmepaketet själv, trots avrådan från mekaniker. Med hjälp av en beskrivning på internet (på engelska) lyckades jag faktiskt byta den trasiga värmeväxlaren! Men man fick som sagt montera isär väldigt många delar. Känns som om Volvo har monterat värmepaketet först, och sedan byggt resten av bilen runt detta... Gav iaf 2000 spänn för värmepaketet på Mekonomen och sparade ett par tusenlappar på arbetet. Skruvandet gav mig mersmak och nu har jag lyckats byta både kamrem och avgassystem på egen hand, inte illa av en kontorsråtta!

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]