Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Historia:
Fixade noll-ställningsknappen till trippen för ett par månader sen. Klassikern att plastskitet hade gett sig :evil:
Inte direkt efter detta, men efter ett par dar så började trippen OCH milmätaren strejka av och till. Sämre för var dag ...
För ett par dar sen la klockan av helt .
Hastighetsmätaren har funkat felfritt hela tiden.
Så idag rev jag loss mätarhuset för att fixa det hela.
Resultat:
Tog loss mätarhuset och plockade loss klockan och hastighetmätaren. Har en sån där med kretskort i form av ett löst plastfolie. Så jag hittade inte några lödpunkter runt kontakterna som jag hade hoppats på ... för att kolla dåliga lödpunkter, typiskt runt kontakt-socklarna. Lödningarna på den bortplockade hastighetsmätaren såg ok ut. Så vitt som man nu kan se.
Satte ihop det igen.
Klockan funkade igen :)
Trippen/milmätaren fortfarande stendöd :(
Hastighetsmätaren stendöd :twisted:
Tog loss skiten igen och rengjorde alla kontakter med sprit.
Plockade ihop det igen men samma resultat grrrrrrrrr.
Så summan av dagen blev att jag fixat klocka men sabbat hastighetsmätaren.
Felet borde väl ligga i själva hastighetsmätarmodulen då ? Eftersom hastighetsmätaren inte alls krånglat förut, medans trippen/milmätaren gått av och till. Borde inte vara givaren väl ?
Blir väl så illa tvungen nu att prova köpa ett nytt hus på skroten. Ska besiktiga snart. Trasig hastighetmätare går väl inte igenom ?
Användarvisningsbild
av timor
Kan inte ge dig svar på problemet, men kan väl bekräfta att bilens hastighetsmätare skall fungera vid besiktning.

Dock hittade jag detta:

"Hastighetsmätaren ska fungera när du besiktar ,men vägmätaren behöver inte fungera. Ett billigt sätt att fixa hastighetsmätaren är att montera in en cykeldator. Fullt lagligt."

Lär se jävligt knighrider aktigt ut (hasselhoff varianten)
Men om det krisar så krisar det!. *skratt*

OBS!
"Notera att cykeldatorn måste ha en belyst display. Fixas enkelt med en ficklampa som tejpas fast på lämplig plats..."

:-)-)
Ha ha, kul info Timor. Jo, jag antog väl också att hastighetsmätaren måste funka ...
Skulle va kul att testa en cykeldator .... men det blir nog skroten ändå :D
Användarvisningsbild
av emwtur
timor skrev: "Hastighetsmätaren ska fungera när du besiktar ,men vägmätaren behöver inte fungera. Ett billigt sätt att fixa hastighetsmätaren är att montera in en cykeldator. Fullt lagligt."

OBS!
"Notera att cykeldatorn måste ha en belyst display. Fixas enkelt med en ficklampa som tejpas fast på lämplig plats..."

:-)-)
Någon som verkligen fått igenom en bil så ????
skulle vilja se minen på guben på SBP !!!
/emwtur
Det är ju samma sak som att du har digital mätare original, som finns i en del bilar från fabrik! Principen är ju densamma, bara en billigare variant. Och så länge det är funktionabelt, kan gubbarna på SBP grimaschera bäst dom vill :lol:
timor skrev:Tror nog den där lilla spetsiga rost letar hammaren kommer låta extra högt då dom kollar efter rost under bilen, som hämd för knightrider modden.

:mrgreen:
Ja, jag tror nog att jag ligger lågt med cykel-datorn :) Även om det vore kul att testa :-DD
cykel dator är inget ovanligt på ombyggda motorcycklar
så det går nog bra på bilen med :lol:
jag var på bilprovningen med kompisens ombyggda hd
för några år sedan och dem sa inte ett ljud ombelysning i cykeldatorn den gången :P

mvh/roger

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]

Hej! Har fått samma problem som dig och undr[…]