Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
ledsen att jag frågar dig igen !
men du skrev innan att Volvo sagt att Lambda var 1.3;
var det 1.3 eller 1.03 ?
1.3 låter heltokigt, 1.03 är rimligt !

/emwtur
av Volvo_740_GLT
Som jag har skrivit innan så är oljan bytt.... Sedan sitter lambdan i katten och inte före.
Lambdavärdet var 1,03. Nu när jag försöker att kolla felkoderna så har den fått ett frispel och blinkar hej vilt.
Användarvisningsbild
av emwtur
Volvo_740_GLT skrev: Sedan sitter lambdan i katten och inte före.
Lambdavärdet var 1,03. Nu när jag försöker att kolla felkoderna så har den fått ett frispel och blinkar hej vilt.
Lambdan kanske sitter i katten men den mäter avgaserna TILL katten, dess jobb är att se till att det är så mycket syre i avgaserna så att katten kan förbränna det CO ,HC och NOX som finns i avgaserna.

Lambda på 1.03 verkar mera rimligt.

/emwtur
Användarvisningsbild
av Sparkz
På nyare bilar med två sonder, (en bakom katalysatorn) kan styrenheten sätta felkod på katten, men på din har styrenheten inte en aning om vad den gör. Den är inte orsaken till ditt HC heller, på en frisk och fungerande motor utan kat är HC långt under 100 ppm.

Blinkar? Stäng av tändningen och börja om, kan du ha tryckt två gånger på knappen?
av Volvo_740_GLT
Har varit på bilprovningen i dag och bilen blev godkänd. HC-värdet låg nu på 010 och lambdalampar har inte tänds... Dert det sista jag bytte ut det var katalysatorn... Alltså det var fel på KATALYSATORN.
av sicnarf
Bra jobbat!Vill verkligen gratulera dig!Det måste kännas himla skönt att ha klarat besiktningen.Grattis än en gång!

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]