Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Duett68
Jag ska byta kylare på min 745 -88.
Behöver systemet luftas efteråt och/eller är det något annat man ska tänka på?
Är det någon som har tips på billiga kylare?

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Jag har bytt kylare på min bil och luftade inget kolla med skrotarna om dom har bra kylare annrs har ju biltema eller skruvat.

Systemet på en 740 rymmer 9liter vatten glöm inte glykolen

Mvh Rookkeer
Användarvisningsbild
av emwtur
Välkommen till forumet !

Du behöver inte lufta - luften hamnar i expansionskärlet - du kanske kan behöva efterfylla lite bara.

vanligaste felet är väl att sargen mellan mittstycket i aluminium och sidorna i plast rostar sönder - kolla efter en kylarfirma i närheten och hör vad dom skall ta för att byta sargen !
men du kanske har fått ett hål i elementet och då är det väl kört med det ...

Kolla skicket på kylarslangarna när du ändå har loss kylet. Jag råkade ut för att undre kylarslangen var så stel att jag inte kunde dra slangklämman så hårt att det blev tätt !

/emwtur
av Duett68
Tack för tips.
Saken är den att jag bytte kyl för ,typ 3 år sedan, men att den "nya" läcker.
Jag misstänkte att det kunde bero på att jag inte hade luftat, och att det hade påverkat systemet/trycket.
Men det är väl bara att göra om det.
Användarvisningsbild
av emwtur
köpte du en ny så kolla kylarslangarna - det kan vara lurigt att se om det läcker från nedre skangens fäste mot kylaren och nederändan på sargen precis bredvid.
köpte du en kylare på skroten - jaaa - ibland har man tur .....

/emwtur

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]