Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av marasp
Hej!

Om jag ställer temp på 22 (grader) på värmepanelen så blir det inte så varmt måste nästan vrida upp på max för att det ska bli odentligt varmt...
Stor skillnad om jag jämför med sambons 745 som har liknande värma panel....

Värme finns och fläkten går men den ökar inte i hastighet om den står på 22 och aut. men fläkten ökar om jag vrider upp tempen... hoppas ni förstår?
Tror den skulle behöva kalibrera!
kan man kalibrera den?
Användarvisningsbild
av timor
Men om du ställer den på 22 och auto, blir det väl inte mer än 22 grader i bilen.
Då temperaturen blivit 22grader ska fläkten "stanna" av.

Vrider du upp tempen och har fläkten på auto, börjar givetvis fläkten att snurra för att värma upp bilen till den högre grad du ställt in. Är motorn varm och du har dålig värme i bilen, kan det annars vara termostaten som behöver bytas. Men det verkar ju som du får in värme i kupén ?.
Användarvisningsbild
av emwtur
Antar att du har en ECC/ACC ?

Två saker att kolla :
är det "blåsten" eller fläktvarvtalet du refererar till ?
Jag har problem med min 940 - en vacuum-motor har pajjat till ett av spjällen så oavsett hur jag ställer "riktningen" på blåset så hamnar det på rutan eller golvet .
fläktvarvtalet är helt ok !

Du har en sensor i taket för temperaturen - luften sugs in i den genom en liten vacuum-slang som går från mitten på taket till insuget - kolla att du har lite sug där med motorn igång !

/emwtur
Användarvisningsbild
av marasp
När bilen startas kall (fläkt i auto) så efter tag ökar kupefläkten som den skall och lite värme kommer. efter ett tag sjunker fläkt hastigheten. Jag uppfattar det som att den tycker nu är det lagom varmt(22)

Men det blir inte alls lika varmt som i 745an som står på samma temp(22) för att det ska kännnas lika varmt så måste jag vrida upp till 26 eller max på temp.
och det blir änd å inte för varmt...

ska kolla vacuum-slangen tack för tips!
annars finns det ingen kalibrering?
av lennart lundberg
Hej!

Känner igen det som ”marasp” skriver. Upplever exakt samma fenomen. Min bil är en 960 –96 3,0 och 20 000 mil.
Vore suveränt om någon vet vilken vakuum ventil som krånglar. Har varit så en längre tid.
En liten upplysning i det hel är att ACC/ECC fungerar om det är till någon hjälp i detta fall.

Lennart 960
av lennart lundberg
Hej!

Kom igen alla Volvo älskare.
Visst måste det finnas de som har råkat ur för samma sak, även på en 940 som ”marasp” och jag med att värmen inte stämmer med reglaget ”temperaturgraderna”.
Att lämna in bilen på Volvo för detta kosmetika problem tycker jag är lite fel på en så gammal bil. Visserligen den bästa bil de har gjort. Eller hur!

Lennart 960
Användarvisningsbild
av emwtur
tja bästa sättet att attackera problemet måste väl vara tempsensorn !
visar den fel så kommer ju systemet att reglera efter det
- om inte solsensorn fått spatt
man kanske kunde testa att tejpa över solsensorn - går temperaturen upp ?
gör den det och det inte är speciellt soligt så kanske man skall skärma av den !
sätt en ficklampa på den - går temperaturen ner ?
( om jag inte missminner mig skall solsensorn sänka temperaturen på luften ut från systemet med 3 grader ) - gör den inte det så kanske solsensorn är helt trasig
( jag vet inte hur man kan "koppla ur" solsensorn från systemet )
Annars kanske man kan kontrollmäta temperatursensorn i takarmaturen - en grej att kolla är att den suger in luft förbi den !
Sedan är det det här med spjällmotorerna - jag var mycket förbryllad över min 940,
tyckte fläkten blåste som f..n - det lät rejält om den - men det "pös" knappt ur uttagen i panelen - efter ett tag insåg jag att det inte gick att få något blås ur panelutblåsen . det visade sig att en vacuummotor var läck - jag har inte orkat laga den än - jag har bara blockerat slangen till den trasiga motorn så att dom andra motorerna får vacuum ! - att byta vacuum-motor är som att byta kamaxel genom handskfacket tydligen :-)

/emwtur
Användarvisningsbild
av MoteX740
emwtur skrev:
- att byta vacuum-motor är som att byta kamaxel genom handskfacket tydligen :-)

/emwtur

HAHA :-DD :-DD :mrgreen: (R)

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]