Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jimpiz
skutte skrev:går den ojämnt på tomgång ? inte ovanligt att man får sätta slangklämmor på kallstartsventilen, du kan ju kolla att den stänger när motorn är varm
Går bra på tomgång. Kallstartsventilen läcker ingen soppa i motorrummet, så slangklämma behövs nog inte. Ska kolla så den inte droppar något in i motorn. På tillsatsluftsliden sitter två slangklämmor pga att den drog tjuvluft där.
av skutte
nu fattar jag ingenting kallstartsventilen du pratar om är igentligen tilsatsluftsliden eller så har jag tappat minnet inte ovanligt i sådarna fall
av Jimpiz
Du har en kallstartsventil som sprutar in soppa till motorn när den är kall.

Sen finns en Tillsatsluftslid som höjer tomgången vid kall motor. ( Dock så fungerar den på min bil, men den höjer inte tomgången iaf)
av Jimpiz
Hittade ett papper där det stod att den hette varmstartsregulator?, Finns det något som heter så. Den skulle iallfall vara dyr att köpa ny för 6 år sen :D
av Jimpiz
dalldall skrev:titta i inläggen ovan, bla mitt och sparkz!
Jo. Ser inget som skulle hjälpa mig på vägen?

Det ni skrev om var Styrtrycksventilen. Men det är väll inte samma sak?
av dalldall
det skall det vara om jag inte är helt ute o reser! kärt barn brukar ha många namn, och ja, den var/är dyr att köpa ny, det enda som har med varmstart annars är att k jetronic brukar ha en burk bredvid pumpen som underlättar varmstart om jag vill minnas rätt, men nog inte det dom menar, det är så länge sen jag höll på med detta insprutet(bmw) så jag har svårt att minnas, men man har ju bytt några styrtrycksventiler på den tiden, eller vad man nu vill kalla den!!
av Jimpiz
300 kr på skroten. Värt att pröva iallfall. Vart sitter denna? samt är det svårt att byta. har letat överallt efter den nyss, men hittar inget spår av den

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]