Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hasse skrev:Hejsan
Har bytt handbromswire på min 965 -95. Behövde inte ta ner tank eller dylikt. fäst den nya vajern mot den gamla med eltejp och dra den sedan på plats när du drar ut den gamla. Hand bromsvajern som är på 960 årsmodell 95 och framåt sitter bara på denna modellen. Numera har det clipset som nämndes tagits bort och bytts ut av en annan lösning pga materialfel i metallclipset. Mvh Hans
Smart metod om det är så enkelt som du beskriver! Jag tog nästan för givet att den främre vajern var uppfäst i golvet med någon form av fästanordning. Om det är som du beskriver att bara dra bort den, hur är uppfästningen?

Att tillägga slipper jag med all förhoppning att byta den främre, då det verkade vara de bakre vajrarna som stod för kärvproblemet! Och den främre sitter väl dessutom mer skyddad från salt och skit, så den borde hålla lite längre än de bakre...
Så, bilen klar och återbesiktning färdig med gott resultat!

Handbromsen var lite pill med, men efter några timmar på fredagkvällen var det klart! Blev Volvo original nya backar och vajrar... Nu nyper bromsen som ny :)

Avgaset blev ett riktigt hantverk i sig, men också riktigt bra resultat! Vi gjorde även helt ny konanslutning mot katten, då den gamla var murken... I övrigt svetsade vi på nya dämparen mot de befintliga rören och fick allt att passa perfekt! Även om det kanske vore smidigare med komplett mellandämpare, vart denna metod betydlig mycket billigare samtidigt som det faktiskt är lite roligt att bygga avgas :)

Så då rullar 960'in stolt vidare ett år till! Så får vi se vad sommarens kreativiteter har att erbjuda :wink:

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]