Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av STP
Hej!

Jag har en 740 -86 med en 230E motor. Insprutningen har havererat och jag undrar om det är möjligt att konverterat till förgasare, och isf vad jag behöver tänka på.

Att jag får byta bränslepump vet jag, men jag är osäker på hur det är med tändning mm. I min värld så vill jag bara plocka bort allt på insugssidan och montera på nytt insug med f-gasare.

Tacksam för alla tips och förslag.
OBS. Bilen ska INTE gå i trafik så den biten är lugn.

STP
av STP
Hej!

Tack för ditt svar :D
Jovisst kan jag byta motor men det är inte den mängden arbete jag tänkt mig.
Bilen ska bara gå en "endurancetävling" och sedan är den nog historia....

Så, enkelt och billigt!!

STP
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad har havererat? Ett K-jetronic kan väl inte haverera med mindre än att man slår sönder det med slägga? Det borde vara enklast att byta/fixa det som är trasigt?
av STP
Sparkz skrev:Vad har havererat? Ett K-jetronic kan väl inte haverera med mindre än att man slår sönder det med slägga? Det borde vara enklast att byta/fixa det som är trasigt?
Arne skrev:Ja, det torde vara mer jobb att förgasarkonvertera motorn än att reparera det som pajjat på en K-jetronik.
Hep!

Tja... Vad har havererat.. Vi är inte helt säkra på den saken. Bilen gick helt Ok i en timma och sedan så tappade vi en cylinder, sedan två. In i depå för att felsöka. Vi utgick ifån att det var tändsystemet som jäklades men efter ha bytat ut hela ( stift, kablar, tändspole, fördelarlock, rotor.) så började vi misstänka inspr. På tomgång går motorn på alla fyra men så fort man varvar upp, 2500 rpm och över så tappar den en eller två cylindrar....

Vi märkte även att om bilen fick stå en stund, 15-20 min så gick den OK i 5 min bara för att återgå till samma fel igen. Ska kanske nämnas att vi körde ganska hårt och på ett underlag med stora "tvättbrädor" och gropar samt ett eller annat hopp. Kan ju vara att en del skit lossnat och åkt med soppan fram till inspr.

Har ni ideer och förslag så är jag tacksam, är själv tom på dessa...

STP
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ryck upp spridarna, stoppa ner dem i varsin genomskinlig flaska. Bygla pumprelät (ta bort och sätt en kabel mellan 30 och 87 i hållaren) Ta bort gummibälgen under insuget och lyft skivan. Titta på sprutbilden, håll upp skivan en stund och jämför mängden i flaskorna. Om en är tydligt mindre byter du plats på den spridaren med en annan och prova igen.
av STP
Sparkz skrev:Ryck upp spridarna, stoppa ner dem i varsin genomskinlig flaska. Bygla pumprelät (ta bort och sätt en kabel mellan 30 och 87 i hållaren) Ta bort gummibälgen under insuget och lyft skivan. Titta på sprutbilden, håll upp skivan en stund och jämför mängden i flaskorna. Om en är tydligt mindre byter du plats på den spridaren med en annan och prova igen.

Tackar tackar för tipset! :D

STP
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]