Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Det skulle väl gå med en tryckregulator och kompressorn... Annars vill man ju ha en handpump så man kan se om trycket sjunker.
Det går att lösa utan adapterlock med, gå på med ett T-kors på den lilla slangen. Då kan du prova när locket öppnar också. Men sätt en kran mellan så du kan stänag av när du har vridit upp trycket. Annars har du hela kompressortanken som trycker på om en slang skulle spricka.
Användarvisningsbild
av emwtur
Vitsen är väl delvis att man skall se att trycket sjunker om man har en läcka, har man en 50-liters kompressortank som är direktkopplad till kylsystemet så kommer man nog inte att se någon tryckförändring innan någon liter försvunnit , och det betyder att man just tryckt ut/in en liter vatten någonstans, så; en kran , två t-rör , en tryckmätare och några slangstumpar är nog vad som krävs !

Ytterligare en rekommendation är väl att: när man skall göra sånt här , så skadar det inte att tömma ur kylarvätskan ( spara den till senare bruk) och bara ha rent vatten i kylsystemet , om man skulle ha en läcka så kylvätskan hamnar i oljan så är det inget roligt alls ....
glykol och olja gillar INTE varandra !
/emwtur
av metalHJ
Vid provtryckning enligt ovan beskrivning kan det kanske vara bra att frigöra paneler kring värmepaket så man kan se en ev. läcka där också? I och med att läckan är väldigt minimal, och minskades ännu mera när jag bytte locket så kan jag fortfarande inte utesluta värmepaketet...

Så om jag förstått det hela rätt ska jag ansluta mig på lilla slangen mellan expansionskärl och kylaren? Sätta ett T-kors där, och sedan någon form av ventil till slangen jag ansluter till kompressorn? Å andra sidan sitter det ju redan en ventil i pistolen till kompressorn, som jag reglerar trycket helt o hållet med...

Kanske pistolen till däckpumpning fungerar bra? Där sitter ju både tryckmätare och ventil... Då behöver jag egentligen bara ragga tag på lite smal kylarslangs, slangklämmor och T-kors!

Vatten i oljan överlag är väl ingen större höjdare :lol: Därför ska jag försöka tillverka mig en diodlampa med sladdar, som jag kan hänga ner i tändstiftshålen och inspektera under provtryckningen. Precis som Sparkz tipsade om :) Men jag har inte sett några tendenser till vatten/glykol i oljan... och oljenivån är tämligen stabil på motorn, varken mer eller mindre olja efter 700 mils körning sen oljebytet. Mängden glykol som försvunnit är avsevärt mera, nu är det nog närmare 2 liter som är spårlöst borta på 1½ månad.
av metalHJ
En får tacke för tipset :) När du säger 8 mm, så menar du innermåttet va?
av Hemulen
Japp,innermåttet 8mm på slangen.Vet inte om det sagts,hittade något tips som gick ut på att man skruvade ut stiften och kollade hur kolvtopparna såg ut.Silverfärgad kolvtopp=vatten kommer in i den cylindern. Hoppas det löser sig. :D
av metalHJ
Natürlich kommer det lösa sig, det är bara en bil :lol: Jag har inte misslyckats med mina bilar än så länge, så det vore fan om jag skulle gå bet på 960'n.

Stort tack för all feedback, nu är allt på det klara med provtryckning :) Återkommer med resultat, så fort jag hunnit med. Det ligger på ganska bra på jobbet nu också :P
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]