Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Turboblondie75
#1617642
Tjena.
Min 230fk m90 vill ha lite bättre koppling.
Effekten ligger nånstans 280hk kanske och slirar med orginal koppling.

Sitter dubbelmasse svänghjul idag .
Har ett enkelmasse med att utnyttja om det skulle vara ett bättre alternativ?
Har kollat lite på förstärkt tryckplatta från kl till enkelmasse.
Vad har ni för förslag?
av TioTusenKRBil
#1617803
Budget samt syfte med bilen?
Tror du kommer undan med att bara skicka in en sinter. Pallar ju ~25% mera vrid då. Så länge tryckplattan är fräsch iaf.
Annars är det rätt vanligt att folk köper 712 platta, men jag hade personligen hellre kört med emhjul och 763 + diesellamell om du ändå ska lägga lite pengar på grejerna. Går även att köra med "850r" koppling men denna tillverkar sachs inte längre.. tror jag.
Tänk på att diverse kringkostnader så som förstärka kopplingsslangen, planslipa/balansering osv kan göra det dyrare än man tror.
av TioTusenKRBil
#1617886
Finns ju bilar som gått >50k utan ras, och så finns det folk som lyckas rasa ett friskt på en kväll med originaleffekt (för mycket slir och värme?), samt de som kör med 500nm+ med dubbelmasse. Sitter ju dbhjul i mååååånga bilar med bra vrid så som dieselmaskiner och bmw sportbilar. Personligen hade jag kört med enkelmasse då det finns till hands, väger mindre, och därmed ger bättre respons. Du kommer inte få problem som extremt lättade svänghjul kan skapa heller. Är man nojjig kan man bygga ett skydd. Sök "Kardan/Svänghjulsskydd" på t.ex. rejsa eller på sbf och kika hur det är konstruerat, eller köp en färdig lösning för 1000 spänn ungefär.
av Turboblondie75
#1617907
Okej jo lite så är det väl.
Hur är körbarheten mellan dom?
Jag ligger ju inte och pressar utan kör sträckor oftast men visst busar man ibland och då slirar kopplingen så
av TioTusenKRBil
#1617935
763 med en orginallamell är helt ok till vardags. KL förstärkta och sinter är verkligen inte det enlight uppgift. EMhjulet har jag bara antagit är pottsvänghjulet. Det är helt okej det med. Även smått lättat funkar det utan problem.
av Turboblondie75
#1618189
Yes jag vet.
Jag undra hur skillnaden i motorkaraktär dom skiljer.
Lågvarv/högvarv om det är jämnare eller ojämnare gång mellan dom eller det är exakt samma gång i dom?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1618226
DM är ju flera kilo tyngre och dessutom fjädrande så det bör ju ge jämnare gång. Men om det är märkbar skillnad? Tveksamt
Bild EX90

IMG_8650.jpeg IMG_8651.jpeg Jag hittade ingen f[…]

Åldrad bensin

Biltemas tillsats har 10-15% PEA om du vill h&aum[…]

Hej jag lämnade in min bil när handtaget[…]

Volvo car UX

En på jobbet har fått nya ex40 med upp[…]