Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av venkan
Hej. Någon som vet vart alla kablar som går till relä k ska gå? Är en volvo 744 -86 som jag har problem med. Själva fästet där Relä k ska sitta har den röda kabeln "brunnit" upp och frågan är vart den röda kabeln går så man kan kolla vart det är kortslutning eller om det finns något lätt elschema man kan läsa av. Det kom lagom till ett rattbyte. Kan det vara så att när ja satte dit ratten att jag skadade en kabel. Jag har ingen aning om vart kablarna går som går till relät.
av Tilly
Relä K är ljusreläet. Det är tyvärr ett vanligt fel på 740 att det smälter, jag har samma problem i min 86:a. Byt relä till ett nytt fräsch (finns på macken för en 50-lapp) och se till att anslutningskablarna är hålls fräscha.

Den röda kabeln borde rimligen gå till någon plusplint, förmodligen den som sitter i säkringscentralen. Har även för mig att det sitter en plusplint bakom plastpanelerna över passagerarens ben men jag kanske blandar ihop det med 240?...
Användarvisningsbild
av lennarte
Röd kabel är (nästan) alltid 30 ström, d.v.s batteriström direkt från batteri (via någon plint). Om du orsakat någon kortslutning vid "ljusspaken" så blir det ju alltid varmast där det är sämst kontakt, i detta fall är det tydligen vid reläet. Förmodligen är det bara där, annars sitter nästa + plint innanför plasten vid höger A-stolpe (som ovan skriver). + plinten i elcentralen kommer man åt genom att plocka bort facket ovanför säkringarna, sedan lossar du på 2 spärrar (en på var sida om säkringarna) och drar ut och vänder på hela elcentralen, så ser du om det "bränt" något på + plinten i elcentralen. Glöm inte att ta loss en av kablarna på batteriet.....
Användarvisningsbild
av lennarte
erdhage skrev: sön 05 jan 2025, 22:32 Nån som vet vilket relä man kan köpa som funkar i stället för K relät
Det är ett helt vanligt "extraljus relä". Men det ska vara med 5 stift. Enklare reläer har bara 4 (finns 3 också). Det du ska ha har 5 stift märkta med 85, 86, 87, 87a och 30. Detta relä sluter båda kontakter 87 samtidigt. Det finns likadana reläer märkta 87a och 87b. Dessa reläer har en vävxlande funktion. Där sluter kontakterna antingen på a eller b. . Dessa fungerar inte som relä K

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]