Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja! Då jag nyligen skaffat tigsvets tänkte jag prova o korta armen som styrleden sitter fast i på vinterbilen. Undrar hur långt man ska korta och funderar på om det inte bara går att borra ett nytt hål? För då slipper man kapa o svetsa iaf. Tänker att nån här måste ju ha erfarenhet av detta?
Nej. Detta är något man eventuellt gör på en folkracebil.

Har du inte ordentligt med erfarenhet samt ugn, är detta absolut inte något att försöka sig på. Även om du har det är detta riktigt idiotiskt på allt annat än folkrace, då det förmodligen inte kommer hålla så bra. Att hjulen bestämmer själva var de ska peka är inte att rekomendera vid någon hastighet öht. Titta på rallykrashfilmer, och överväg om det är värt att spara en tusenlapp på att svetsa själv. Visst, har du bur, korrekta bälten, samt hjälm med hans/hybrid så kanske du inte skadar dig seriösare än lite mörbultning.. men du kan ju skada andra i trafiken också.

Edit:
Kom på att jag lät väldigt dryg.. ville bara ge lite input. Om "vinterbilen" bara används som timmervägsleksak i låga hastigheter funkar väl detta på egen risk. Det är en "ramp" som går mot fästögglan, och det är denna man tar bort. Blir ungefär 3cm? Finns säkert guider på folkraceforum eller liknande.
ölnjutaren skrev:@TioTusenKRBil, nja som sagt så vill jag skippa svetsandet. tror du det bara går att borra ett nytt hål längre in?

Det är mer material på armen just där hålet är. Och hålet är kroniskt (större undersidan) så det försvagar armen ganska ordentligt, samtidigt som belastningen på den ökar.
Sorry för sent svar. Trodde jag skickade ut det senast.

Först och främst skulle jag fråga någon med expertis på metaller för att förstå hur hållbart gjutjärn är och hur det påverkas av bearbetning, även om du vill undvika svets så kan det vara bra att veta. Jag vet själv bara att det är svårt att få en svetsning på gjutjärn att hålla bra, speciellt om man inte förbederer ytan korrekt samt svetsar på djupet och värmer korrekt osv.

Tekniskt sett borde det gå att lösa. Du får ta av styrleden och vrida däcket dit du vill ha det, typ 8 grader extra så det inte tar i något. Sedan drar man upp styrleden och märker ut var nya hålet ska vara. Finns det tillräckligt med gods så kan man väl borra ut ett nytt hål, sen slipa ner översidan så muttern går på. Oklart om det blir för högt då vilket betyder att man får shimsa ner konan, och då måste svetsa i gjutjärnet igen.. Kan även tänka mig att det blir för klent här.. Svårast blir väl att få koningen rätt.
(några av de) Större problem man nog vill klura ut innan man börjar är att hålet kan hamna för nära den gamla infästningen, att det inte finns tillräckligt med gods, konan blir fel, man mäter fel så vinklar bil dåliga ackerman osv (detta kan man inte lösa med styrleder då det blir olika beroende på hö/vä utslag). Tänk på att bromsslangen inte får bli för spänd samt att det inte ska ta i här och var. Bäst blir nog som tidigare nämnt nu att man köper ett litet kitt, eller tillverkar en egen "sandwich"-platta där man kan svarva ut koningen och pinnsvetsa ihop allt. Som sagt, man vill verkligen inte att däcken ska välja vilket håll de pekar åt invudivudellt under körning. Vill förtydliga att jag tror inte det här kommer att funka öht och måste man fråga/läsa till sig hur man gör bör man nog inte försöka sig på det.

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]